جامعه شناسی متروپل؛ خانه ای روی آب!, محمدحسن علایی (جامعه‌شناس)
جامعه شناسی متروپل؛ خانه ای روی آب!

جامعه شناسی متروپل؛ خانه ای روی آب!

جامعه شناسی متروپل؛ خانه ای روی آب!

محمدحسن علایی (جامعه‌شناس)

🔻 پرده اول؛ تقدیر از سازنده

حسین عبدالباقی، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان که فرو ریخت، پیشتر لوح تقدیر «خیر امنیت‌ساز» دریافت کرده و سال ۹۷ به عنوان «کارآفرین برتر منطقه آزاد اروند» و «چهره ماندگار صنعت ساختمان» از طرف وزارت صنعت انتخاب شده بود.

🔻 پرده‌ی دوم؛ اظهار نظر مقام مسئول درباره علت فرو ریختن متروپل

سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و موارد فنی در آن لحاظ نشده است؛ طبق گزارش‌های اولیه، این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجددا دو طبقه دیگر به آن اضافه شده است.

🔻 پرده‌ی سوم؛ شمار تلفات

شمار فوت شدگان ریزش ساختمان «متروپل» به ۱۶ نفر افزایش یافت. این حادثه ۱۶ نفر فوتی و ۳۷ نفر زخمی داشته است که ۳۴ نفر از آسیب دیدگان خوشبختانه از بیمارستان مرخص شده‌اند.

🔻 پرده‌ی چهارم؛ متروپل نماد مدرنیته‌ی مقوایی ایرانی!

بنا به برخی تحلیل ها، متروپل؛ نمادی از ساختارهایی هست که موریانه های فساد سیستماتیک و نا کارآمدی مسئولین ذی ربط پایه های آن را در طول زمان جویده است؛ اما به نظر می رسد این تعابیر حق مطلب را ادا نمی کنند؛ چرا که کمتر به بنیان‌ها توجه می‌کنند؛ متروپل نماد خانه ای روی آب است که فنداسیون آن بر آب ریخته شده است؛ خانه ای که از پای بست ویران است؛ اما نگارنده به عنوان دانش آموخته جامعه شناسی بر آن است متروپل را نمادی از مدرنیته‌ی مقوایی ایرانی معرفی کند؛ و بنابراین نگاه‌ها را از وجه سیاسی به وجه تاریخی فرهنگی متوجه سازد؛ امروز در غالب تحلیل‌های خویش ناگزیر به سوگردانی به سمت ریشه ها و بنیان ها هستیم. رفتن از سوی تحلیل های روبنایی بسمت تحلیل های زیربنایی!
مدرنیته ی ایرانی هنوز به ابداع ارزش‌های نو نیانجامیده است. ارزش‌های فرهنگی محقق نشده‌اند و از مدرنیته فقط آسمان خراش‌های بی بنیاد نصیب ما شده است.

همچنین ببینید

کرمانشاه و کردستان پرچمدار فلاکت در کشور . . .

کرمانشاه و کردستان پرچمدار فلاکت در کشور . . .

  کرمانشاه و کردستان پرچمدار فلاکت در کشور . . . کرمانشاه با شاخص ۵۷/۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *