اختلال شخصیت چیست؟،اختلال شخصیت،نیشتمان قلم،آیدا مجیدی،اختلال روانی،سقز،اختلال شخصیت پارانویید،اختلال شخصیت اسکیزوییدر،اختلال شخصیت اسکیزوتایپال،اختلال شخصیت خودشیفته،اختلال شخصیت اجتنابی،اختلال شخصیت وابسته،اختلال شخصیت وسواسی،اختلال شخصیت ضداجتماعی،اختلال شخصیت نمایشی،اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت چیست؟

✍️ گردآورنده؛ آیدا مجیدی

▪️اختلال شخصیت نوعی اختلال روانی است که الگوی فکر، عملکرد و رفتار فرد در آن ناسالم میشود. فرد مبتلا به اختلال شخصیت برای درک و هم ذات پنداری با موقعیت و اشخاص به مشکل برمیخورد. این امر منجر به محدودیت و مشکلات جدی در روابط، فعالیت های اجتماعی، کار و مدرسه می‌شود.
گاهی ممکن است متوجه نشوید که دچار اختلال شخصیت هستید چون نحوه‌ی تفکر و رفتار برای خودتان طبیعی به نظر میرسد و به خاطر چالش های پیش رو دیگران را سرزنش میکنید.
برای آشنایی بیشتر ده اختلال شخصیت اصلی را که مورد تایید انجمن روانپزشکی آمریکا است را در اینجا به طور مختصر ذکر می کنیم.

انواع اختلالات شخصیتی اختلال شخصیت چیست؟

▪️اختلال شخصیت پارانویید: این افراد شک زیاد و غیرمنطقی و حساسیت زیادی نسبت به رفتار دیگران دارند(dot) آنها افراد بدبینی هستند که به سختی به اطرافیان اعتماد می‌کنند.

▪️اختلال شخصیت اسکیزویید: این افراد گوشه‌گیر، خرافاتی و از نظر اجتماعی منزوی هستند و تمایلی برای برقراری ارتباط با دیگران ندارند چون این ارتباط برای آنها خوشایند نیست و دوست دارند آن را در کمترین حد ممکن نگه‌ دارند.

▪️اختلال شخصیت اسکیزوتایپال: رفتارها و اعتقادهای عجیب که خود را در نوع پوشش و افکار افراد مبتلا نشان می‌دهد.

▪️اختلال شخصیت خودشیفته: افراد خودشیفته حس خودباوری بیش از حدی دارند و ممکن‌ است شیفته قدرت باشند. 
آنها معمولا به خواسته‌های دیگران بی‌علاقه و بی‌توجه هستند و خواستار توجه دیگرانند و احساس می‌کنند که سزاوار توجه ویژه‌اند.

▪️اختلال شخصیت اجتنابی: ترس و واکنش بیش از حد به طرد شدن و اعتماد به نفس پایین در مبتلایان به این اختلال مشهود است. آنها از نظر اجتماعی گوشه‌گیر و وابسته هستند و دوست دارند با دیگران رابطه برقرار کنند اما از ترس‌پذیرفته نشدن، از افراد دوری می‌کنند.

▪️اختلال شخصیت وابسته: مبتلایان معمولا افرادی غیرفعال، بیش از حد‌ پذیرای نظرهای دیگران، ناتوان در تصمیم‌گیری و بی‌اطمینان هستند.
 در آنها بی‌تفاوتی، تهاجم، سرسختی، بدخلقی و قهر، ترس از صاحب اختیار بودن و سهل‌انگاری نیز دیده می‌شود.

▪️اختلال شخصیت وسواسی: این اختلال با الگوی فراگیر اشتغال ذهنی به نظم و ترتیب، کمال‌گرایی و کنترل ذهنی و میان فردی به بهای از دست دادن انعطاف‌پذیری، گشاده‌رویی و کارآمدی که از اوایل بزرگسالی آغاز و در زمینه‌های گوناگون ظاهر می‌‌شود، خود را نشان می‌دهد.

▪️اختلال شخصیت ضداجتماعی: این افراد خودپسند، بی‌عاطفه، بی‌نظم و بی‌قاعده، تحریک‌پذیر و بی‌پروا هستند. آنها نمی‌توانند طبق قاعده‌ای مشخص عمل کنند و شکستن پی در پی قوانین برای آنها مشکلات متعددی ایجاد می‌کند.

▪️اختلال شخصیت نمایشی: هسته مرکزی علائم این اختلال تلاش برای جلب تشویق و توجه دیگران است. 
افراد دچار این اختلال با ظواهر یا رفتار خود توجه دیگران را جلب می‌کنند.

▪️اختلال شخصیت مرزی: افراد مبتلا به این نوع اختلال شخصیتی باوجود داشتن حمایت خانواده و جامعه احساس تهی بودن و دورافتادگی می‌کنند.
امکان دارد در مواجهه با وقایع استرس‌زا مشکل داشته باشند. همچنین امکان دارد دچار حمله‌های پارانویا (کژپنداری) شوند و دست به کارهای مخاطره آمیز بزنند.

 

Ayda Majidi

همچنین ببینید

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. ! ✍ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *