به زودی عملکرد مسئولین شهری از منظر شهروندان روشنگری و منعکس می‌شود . . .

به زودی عملکرد مسئولین شهری از منظر شهروندان روشنگری و منعکس می‌شود . . .

به زودی عملکرد مسئولین شهری از منظر شهروندان روشنگری و منعکس می‌شود . . .
به زودی عملکرد مسئولین شهری از منظر شهروندان روشنگری و منعکس می‌شود . . .

به زودی عملکرد مسئولین شهری از منظر شهروندان روشنگری و منعکس می‌شود . . .

بهنام نیک سرشت

“نیشتمان قلم” بر آن است؛ با توجه به سنجش و ارزیابی عملکرد مدیران شهری که به صورت نظر سنجی‌ آزاد از شهروندان به عمل آمد و هنوز هم ادامه دارد، عملکرد مسئولان شهری را تحلیل و تشریح نماید. شهروندان رکن اصلی و جدای‌ناپذیر بطن یک شهر را تشکیل می‌دهند و نگرش و اظهار نظر بی واسطه‌ی آن‌ها می‌تواند تنها گواه و سند موثق بر عملکرد مسئولان شهری باشد، شهروندان کنشگر‌انه برای بقاء منافع شهری خود در تکاپو هستند تا نیازهای شهری را در مصاف با مسئولان شهری عملیاتی نمایند و شهر را به سمت رشد و توسعه سوق دهند. یک شهر به لحاظ وجود شهروندانی کنشگر و فعال، زنده است، در غیر اینصورت و عدم حضور شهروندان کنشگر، شهر؛ قبرستانی بیش نیست!

به “قول ارسطو” که دو هزار و اندی از شهروند چنین تعریفی دارد؛ شهروند کسی‌ست که منافع شهری و همگانی را بر منافع فردی ترجیح دهد.
و به قول هانا آرنت (در کتاب بحران جمهوری)؛
شهروند آزاد است تا با توانایی ذهنی و توانایی بله گفتن و نه گفتن اوضاع را تغییر دهد و کنشگرانه در مسایل شهری دخالت نماید، برای تغییر وضعیت نامطلوب و دل آزار کنونی، شهروند باید دست به کنش بزند و صرف واکنش‌های از سر انفعال و رمانتیزه کفایت نمی‌کند.

برای ایجاد شهری زنده، آباد، فعال و نظام‌مند، شهروندان باید با نگاه موشکافانه و نگرش شهر محور، بر شهر و محل زندگی خود دخیل و مؤثر و تأثیر‌گذار باشند و از وجدان و محکمه‌ی درون خود، کنش و سیاست را برای تغییر و رفرم شهری و نیل به رشد و توسعه‌ و آبادانی شهری رقم بزنند، انسان بی‌وجدان نه کنشگر است و نه شهروند، زیرا در درون چنین انسا‌ن‌هایی آن احساس شهروندی وجود ندارد که وجدانشان را به حرکت و تکاپو وا بدارد، انسان بی‌وجدان چون دیکتاتور عمل می‌کند و تنها نفع خویش را می‌بیند و می‌جوید..!

به همراه بازخورد و اظهار نظر شهروندان در مورد عملکرد مسئولان طی نظر سنجی آزاد و عمومی، نیشتمان قلم در حال انجام تحقیقات میدانی‌ست، تا با اثرات و رد پای مسئولان شهری و نگاهی عملگرا بر کارنامه و رزومه‌ی مدیریتی و در صورت لزوم مصاحبه و گفتمان با هر یک از مدیران شهری، عملکرد آن‌ها را بر بوم شهری انعکاس نماید، بدیهی‌ست که ارزیابی عملکرد هر یک از مسئولان شهرستان سقز بر بطن و پیرامون شهر، میزان کیفیت مدیریت و اعتبار و کارکرد آن‌ها را تعریف می‌کند. برنامه‌هایی چون در دست اقدام، در یک قدمی عملیات، می‌خواهم کار کنم و برنامه‌هایی برای انجام کار دارم ولی موانع و مواضعات اجازه نمی‌دهد، دست ما را بسته‌اند. و تحریم و تورم و گرانی و نوسانات بازار و ارز و دلار را بهانه و توجیه می‌کنند و … از این دست توجیهات حتی جزء دغدغه‌های مسئولان نمی‌تواند باشد و ارتباطی به برنامه‌های‌ احتمالی آتی آن‌ها ندارد، آنچه را که در طول زمان مدیریت خویش عملا انجام داده‌اند ملاک عملکرد مسئولان می‌باشد.

در اثنای کارکرد و عملکرد مدیران شهری، معاونین آن‌ها به عنوان جانشین و یاریگر مدیر و تداوم اموری شهری همواره در کنار مدیران بوده‌اند، برخی از این معاونین با لابیگری‌های خارج از سیستم مدیریتی بر آن اداره تحمیل شده‌اند، برخی از این معاونین تحمیلی که واقف بر امور مدیریتی آن اداره نیستند، سمت و سوی هدف کاری سیستم را معوج و معیوب نموده‌اند و با ندانم کاری و بلاهت، مسیر و روال طبیعی مدیریتی را به زوال کشانده‌اند! (چنین افرادی با نام معاونت در شهرداری، آموزش و‌پرورش و در بخش‌های دیگر مدیریت شهری به چشم می‌خورند) این معاونین گاها هم توسط مدیریت آن اداره تعیین و منصوب می‌شوند، اگر مسئول و مدیر با مؤلفه‌هایی چون مقبولیت، محبوبیت و شأنیت نزد اذهان عمومی برخوردار باشد و در عین حال مقتدر و توانمند عمل نمایند، قطعا معاونین کارآمدی چون خود برمی‌گزیند تا عملکرد و کارنامه‌ی  مفید و ثمربخشی را خلق نمایند، اینچنین مدیران موفق و کارآمد در این شهر به ندرت یافت می‌شوند، در اینصورت جانشینان موفق و کارآمدی هم نخواهند داشت . ‌. .

همچنین ببینید

۱۶۶ بار اهدای خون متوالی توسط فرد سقزی

۱۶۶ بار اهدای خون متوالی توسط فرد سقزی

۱۶۶ بار اهدای خون متوالی توسط فرد سقزی محمدطاهر تاجوانچی از اعضای داوطلب هلال‌احمرسقز، با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *