قیمت نان همسان سازی با استان‌های همجوار یا سیاست لجبازی صمت با مجلس؟!

قیمت نان همسان سازی با استان‌های همجوار یا سیاست لجبازی صمت با مجلس؟!روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، وقتی مردم به نانوایی‌های سطح شهر مراجعه می کنند با افزایش قیمت ۵۰ تومانی یک شبه قوت لایموت روبرو می شوند و وقتی موضوع را جویا می‌شوند می‌بینند که طرحی به نام یکسان سازی قیمت نان با استان‌های همجوار، موجب این گرانی شده است.

سوئال؛ طرح یکسان سازی در خصوص قیمت نان از کجای مدیریت این موضوع درآمده است؟
جواب؛ همسایه کوچه پایینی ما فردا شب برای شام، گوشت بز افغانی می خورند، ما هم به احترام این تصمیم، گوشت مرغ نمی خوریم،
“دقیقا به همین اندازه بی معنی”

روز شنبه یکم اردیبهشت ماه، وزیر جهاد کشاورزی اعلام می کند، مبلغ هزار تومان به قیمت خرید تضمینی گندم کشاورزان اضافه شد و کشاورزان به ازای هر کیلو گندم ۵۰۰۰ تومان پول از دولت دریافت می کنند.
روز ششم اردیبهشت مجلس اقدام دولت در افزایش ۱۰۰۰ تومانی نرخ خرید گندم در شورای هماهنگی اقتصادی دولت را غیرقانونی و کمسیون کشاورزی به خاطر این اقدام غیرقانونی می گوید؛ وزیر را به مجلس احضار خواهم کرد.

روز هفتم زمانی که مردم از خواب بیدار می شوند می بینند یک شبه کارگروهی در اداره کل صمت استان کردستان مصوبه‌ای را در خصوص اصلاح نظام یارانه گندم، آرد، نان در جهت افزایش ۵۰ تومانی قیمت نان تایید آن را همسان سازی قیمت نان با استان‌های همجوار نامگذاری و برای اجرای ضرب الاجلی آن را تحویل ادارات صمت شهر‌های استان داده است تا خدای نکرده جوهر آن خشک نشده، نان از تنور بیرون نیاید و با نرخ ۲۵۰ تومان روز قبل تحویل مردم نگردد.وزن هر چانه خمیر برای تولید یک نان لواش باید ۱۷۰ گرم باشد، یعنی تقریبا با یک کیلوگرم خمیر می توان ۶ قرص نان از تنور بیرون کشید اما به کرات دیده ایم که وزن چانه‌ها به ۱۳۰ گرم کاهش می یابد و این نان به صورت غیرمستقیم مثلا از طریق فروشگاه به دست مردم می رسد، در این صورت نه کسی متوجه این موضوع خواهد شد و نه مسئولیت مستقیمی برای اعتراض به این روش فروش ایجاد خواهد شد و این نوع کم فروشی هم یکی دیگر از برکات تصمیمات کارگروه‌های یک شبه است که با دریافت حق الجلسات یک ساعته می توانند تفاوت نرخ افزایش یافته نان منزل خود را با آن جبران کنند.

سوئال؛ همسان سازی یعنی چی؟
جواب؛ یعنی تو رو خدا ما رو جا نذارید، شما یه پله رفتید بالاتر وایستید ما هم بیایم.

آقای مدیر کل صمت استان، فکر نمی کنید شعور مردم کوردستان را با چند جمله از نتیجه مصوبه یک کارگروه که توجیهاتی بی اساس و بنیان به نام همسان سازی قیمت با استان‌های همجوار، تحویل اذهان عمومی دادن، توهین به تفکر یک ملت است؟! توجیهی که هیچ اساس اقتصادی و معادله‌ای کارشناسی شده در پشت آن وجود ندارد.
کلمه یارانه در اصطلاح “اصلاح نظام یارانه” یعنی یاری یعنی کمک یعنی یاری رساندن بیشتر، نه کم کردن کمک به مردمی که احتمالا از دید شما نرخ تورم در استانشان کاهش داشته است و به میمنت این کاهش نرخ بیکاری و تورم، شماهم یارانه و کمک را از آن‌ها بگیرید که نظام یارانه‌ای گندم و نان آن‌ها هم اصلاح شود و این یارانه اضافی صرف استاندارد کردن “جاده‌های مرگ” شود.
شما که تصمیم به همسان سازی گرفتید به این نکته توجه نکردید که استان‌های همجوار کردستان مانند؛ همدان و کرمانشاه و آذربایجان غربی و شرقی و زنجان، سانشان با کوردستان یکسان نیست و نباید مرغ خودمان را با غاز آن‌ها مقایسه کنیم؟!
ظاهرا فراموش کرده اید، اینجا کوردستان است، کوردستانی که تعداد مردمانی که صبح با افزایش ۵۰ تومانی یک قرص نان دچار استرس می شوند و شروع به حساب سر انگشتی درآمد با خرید نان می کنند به نسبت تعدادی که آستانه تحملشان بیشتر از ۵۰ تومان است، و به فکر خرید نان جو هستند، بیشتر است.

تشکیل این کارگروه بی معنی را دقیقا پس از اولتماتوم مجلس به وزیر صمت تبریک نمی گوییم و این تصمیم را در راستای فقری بیشتر و ارمغانی نامنحوس از طرف دولت بی تدبیر در ماه مبارک رمضان از مدیریت نامدبر و استانداری استان کوردستان می بینیم و آنرا توهینی به شعور مردم شریفی میدانیم که مدام به آن‌ها “رتبه‌های درجه یک” فقر ایران را تقدیم می کنید.

در صورتی که این نویسه باعث آزردن خاطر مبارک شده است، لطفا این اقدام را پاسخگویی و شرح آن‌ را اطلاع رسانی کنید.

منصور شیخی

همچنین ببینید

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. ! ✍ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *