اوراق مشارکت 20 میلیاردی شهرداری سقز ؛ بازخوانی یک مصیبت
اوراق مشارکت 20 میلیاردی شهرداری سقز ؛ بازخوانی یک مصیبت

اوراق مشارکت ۲۰ میلیاردی شهرداری سقز ؛ بازخوانی یک مصیبت

اوراق مشارکت ۲۰ میلیاردی شهرداری سقز ؛ بازخوانی یک مصیبت

هنگامی کەدر سالیان آخر دورە شش سالە شورای سوم اسلامی شهر بنابدستور جناب عثمان رحیمی بحث دریافت اوراق مشارکت – بی هیچ شاٸبەی جانبداری – بصورت جدی مطرح و عرضە گردید کمترکسی گمان می برد کە این اوراق امروزەبصورت عمدەترین بدهی شهرداری سقزچنگ و دندان نشان دادە و توش و توان مدیریت شهری را دچار فرسایش کند . آن روزها در سایە ثروت نفت بشکەای ۱۲۰ دلار و ابتدای عصر بلندمرتبەسازی در سقز ، خوشبینی کاذبی شکل گرفت کە در طرح ساماندهی حاشیه چم سقز و نقاشی و انیمیشن های متعلقە بخوبی نمود پیدا کرد ، فارغ از آنکە دولت یارانە مستعجل بود و دلارهای نفتی بە همان سرعتی کە پدیدار شدە غیب خواهند گردید .
اگرچە علی الظاهر سازوکاری ویژە برای مدیریت و تقسیط بازپرداخت اوراق مشارکت پیش بینی شدە بود ولی باروی کارآمدن شورای دورە چهارم اسلامی شهر و قلع و قمع ناشی از آن همەچیز بحالت تعلیق درآمد . همچون روال کار تمامی شوراهای اسلامی شهر بە وقت تعویض و انتخاب شهرداران جدید ، همەی مدیران شهرداری دستخوش تغییر و تحول شدە و بە تبع آن کلیە پروژەها و اقدامات دورە قبلی منسوخ اعلام شد . پروژە اوراق مشارکت بیست میلیاردی بصورت ویژە و اختصاصی مورد مداقە و بررسی موشکافانە برخی اعضای شورای اسلامی شهر دورە چهارم با چاشنی بوق و کرنای رسانە ای طی دو سال قرارگرفتە بی آنکە هیچ بدیل و راهکارکارآمدی بعنوان راە حل و جایگزین برای آن معرفی و یا حداقل اجازەی ادامە روال قانونی اوراق مشارکت دادە شود تا بازپرداخت اقساط آن تلنبار و انباشتە نگردد و جراٸم دیرکرد میلیونی هم شامل نشود و این البتە آغاز فروپاشی مالی شهرداری بود .همزمان با آن قیمت دلار افزایش و رکوداقتصادی شروع شدە و چنددستگی شورای اسلامی دورە چهارم باعث شد کە عملا مجوزتمامی معاملات عمدە شهرداری بلاتکلیف و بی سرانجام رها گردد . اوراق مشارکت ۲۰ میلیاردی شهرداری سقز ؛ بازخوانی یک مصیبت
چنانچە بنا بر احقاق حق و حقوق شهرداری و دفاع از بیت المال شهر و شهرداری بود قاعدتا می بایست روند قانونی دادخواهی از اوراق مشارکت متکی بر مستندات لازم همزمان با ادامه روال آغاز این اوراق شکل می گرفت ، اما چون اساس کار بر تخطٸە و تخریب بود بجز ویرانی و انباشت زیان عایدی دیگری نداشت . اوراق مشارکت ۲۰ میلیاردی کە اکنون بە بدهی صدمیلیاردی شهرداری سقز بدل شدە نمونە ای عیان از مدیریت سلیقەای و ناکارآمدی اعضای شوراهای اسلامی شهر است کە علیرغم ادعاهای پاکدستی و مبارزە با فساد و با تکیه بر زرق و برق کاذب بلندگوهای رسانەای نتیجە ای جز خسران گستردە و رکود توسعە شهری بدنبال نداشتە است .
تاکنون رسم نامبارک رد و فراموشی شوراهای جدید اسلامی شهر سقز بر تمامی پروژەها و اقدامات قبل از خود همچنان برقرار ماندە و افق توسعە شهری بستگی تام بە طلوع هرچهار سال یکبار شوراهای اسلامی شهری داشته که در کمال تاسف هیچکدام اسلاف خود را باور نکرده و چرخە باطل بازتعریف و انکار پروژەهای عمرانی و خدماتی هر چهار سال تکرار می گردد .
فاجعە بارتر هم اینکە این روند بشدت زیانبار همچنان ادامە خواهد داشت مگر آنکه :
۱- شوراهای اسلامی شهر ملزم به ارایە و تدوین سندهای توسعە شهری در قالب برنامە های کوتاە مدت ، میان مدت و درازمدت مبتنی بر مطالعات جامع مشاوران متخصص و در صورت لزوم مراجعە به نظرسنجی گردند .
۲- الزامات قانونی و ضمانت های اجرایی لازم جهت جلوگیری از اعمال نظرهای سلیقه ای در زمان اجرای سندهای توسعە در صورت تغییرات مدیڕیتی شهری پیش بینی و بازنگری های قانونی مربوطه در این رابطە انجام گیرد .

بی برنامەگی و فرصت سوزی شوراهای اسلامی شهر در مدیریت شهری و توسعە عمرانی سقز ، بعلاوه تعلق شدید بە حواشی و قهرمان پروری و تزریق نیروهای انسانی سفارشی و ناکارآمد چنان بدنە شهرداری را فربە و ناتوان کردە که خلاصی از آن و رهایی از عقب ماندگی شهری سقز بصورت توآمان بە این زودیها میسر و ممکن نخواهد بود . درست مثل بدهی صدمیلیاردی اوراق مشارکت که همچون دیگر معضلات شهرداری ، دستپخت پهلوانان پوشالی شورای شهر سقز است .

همچنین ببینید

جوان سنندجی بر اثر سقوط از زیپ لاین آبیدر جان باخت

جوان سنندجی بر اثر سقوط از زیپ لاین آبیدر جان باخت

About Latest Posts نیشتمان قلم Latest posts by نیشتمان قلم (see all) ۶ ماه تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *