شورا های ناکارآمد

شورا های ناکارآمد؛ متولی دستگاه‌های نظارتی‌ست نه انتخاب مردم!

شورا های ناکارآمد ؛ متولی دستگاه‌های نظارتی‌ست نه انتخاب مردم!

 

شورای یک شهر یعنی تصمیم گیران و ترسیم کنندگان برنامه‌های یک شهر، یعنی تدوینگرانی که با برنامه‌های استراتژیک همه جانبه، شهر را تماما در اختیار داشته باشند که این مستلزم تجارب، ایده‌ها، خلاقیت‌ها و تخصص‌های یکایک اعضای شورا است، شورای یک شهر را اگر از منظر پارلمان و مجلس یک شهر بنگریم این تصور بر اذهان تمامی شهروندان غالب می‌شود که شهر صاحب نظرانی پویا از جنس شورا در قلب خود دارد، طراحان و برنامه‌ریزانی که متولی توسعه و آبادانی شهر هستند و بر بخش‌های مختلف مدیریت شهری یک شهر، حارس و حاکم هستند.

یعنی نقاط قوت، ضعف و نقاط فرصت و تهدید شهر را روی میز مدیریت شهری به ترسیم می‌کشند و آنچه لازمه‌ی ساختن یک شهر است را به مرحله اجرا در می‌آورند، اعضای شورا اگر خلاق، ایده پرداز، متخصص و متعهد باشند به جای اختلاف و تظارب و تقابل با هم، به حالت تعاملی نقطه نظرات علنی و پژوهشی خود را باید به اشتراک بگذارند و برای پیشبرد توسعه‌ی یک شهر رقابت ایجاد کنند، در این صورت است که شهری ساختنی و منحصر به فرد خلق خواهد شد.                                                                              شورا های ناکارآمد
اعضای شورای یک شهر با این مضمون و ترکیب و در عین حال همدل و همفکر، قطعا شهرداری لایق و زبده و کارآزموده را برای عملیاتی کردن برنامه‌های شهری خود برمی‌گزینند و با شور و هم افزایی و تکیه بر شهر محوری و آرمانگرایی شهری، مسلما توسعه‌ی شهر رقم می‌‌خورد و به‌ عنوان اهرم‌های‌های مدیریت شهری یعنی شورا و شهرداری، با گام‌های هدفمند، شهر را به سمت اعتلا‌‌ و توسعه سوق خواهند داد.
شهرداران موفق و کارآزموده از شوراهای کارآمد و مشرف بر تمام مواضع شهری اختیار و انتخاب می‌گردد.
سوایی این مضمون و علیرغم وجود شورایی واحد با طیف منسجم‌ شهری، هدف‌های مدیریت شهری به زوال و نابودی می‌گراید و در صورتی که از ایده‌ها و خلاقیت‌ها و تخصص‌ها تهی و خالی باشند، اختلافات ناشی از عدم تعقل و تفکر و تخصص، شهر را به گند می‌کشند و گندیدگی و تعفن آن مشمول شهر و منافع شهر می‌گردد و چیزی بنام میزان و ملاک انتخابات ادوار آتی، به تدریج از مردم سلب و رخت می‌بندد.
در صورت وجود شورایی استاندارد و کارآمد و کار بلد، لزوما طرح سؤال از شهردار جهت شفاف سازی عملکرد شهردار گاها مطرح می‌گردد و شهردار هم برای سؤال‌های مطرح شده قطعا جواب منطقی باید داشته باشد و برای کارکرد مدیریتی خود بایستی شفاف و روشن پاسخگو‌ باشد.
اما..!وقتی خود اعضای شورا؛ نا آشنا با الفبای شورایی هستند و در طول این مدت غیر از اختلافات بی اساس و بی ربط، هیچ رد پای شورایی کارآمد از خود بر جای نگذاشته‌اند و هیچ اقدامی برای توسعه‌ی شهری از آن‌ها متصور نشده است! بر اساس کدامین‌ عملکرد مفید خود، سودای طرح سؤال از شهردار را محتمل به قصد استیضاح و برکناری شهردار سر می‌‌دهند؟!
شماها که در ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین عملیات شهری‌، مستأصل و دست پاچه مانده‌اید و نمی‌توانید‌ برای این‌ شهر نگونبخت یک قدم بردارید، چه برنامه و طرحی را از شهردار انتظار دارید که در صورت عدم تحقق آن، شما را مکدر خواهد کرد؟ مگر شهردار بازوی اجرایی مصوبات و برنامه‌های شما نیست؟!( البته اگر برنامه و‌ مصوباتی داشته باشید) کدامین طرح و ساز و کاری را برای این شهر در خواب دیده‌اید تا یک قدم خود را ارجحتر از شهردار ثابت کنید؟!
اصلا شما حضرات چیزی به اسم برنامه یا طرح برای این شهر در ذهنتان دارید؟! که حال تنها دغدغه‌ی شما، طرح سؤال را چاره جویی می‌دانید؟! چرا منافع شهری را اینگونه به سخره گرفته‌اید و عقده‌ ناتوانی‌های‌تان را بر سر این شهر خالی می‌کنید!                      شورا های ناکارآمد
بالیدن به اینکه شورای دورە ششم دست پاک‌اند، نشان از حسن و نجابت نیست، بلکه نشان از عجز و ناتوانی و نا اهلی شورا در امور و برنامه‌های شهری‌ست، عملکرد و دستاوردی نداشته‌اند تا دست پاکی یا ناپاکیشان محرز گردد، همانا که املای نانوشته غلط ندارد..!
آنکه‌ اصلا شهر برایش مهم نبوده و نیست و شورایی و رسیدگی به امور شهری را در موضوعیت خویش ندارد؛ همانا بی‌خیال شهر است که خیال طرح سؤال از شهردار را بهانه‌ی کم‌ کاری‌ها و بی‌ خیالی‌های خود قرار داده است! البته ۵ یا ۶ نفر اعضای شورا، شغل و کسب و کار خارج از شورا را در اولویت قرار داده‌اند و کار شورا و شهر را عملا به امان خدا رها کرده‌اند، علی‌الظاهر طرح سؤال را برای اعلام حضور خود به شهروندان و یا شاید به عنوان تنها اقدام و دستاورد خود برای شهر مطرح کرده‌اند، طرح سؤال باید بدون اغراض و خصومت مطرح شده و هیچ عامل خارجی در طرح سؤال شورا نقش نداشته باشد و اگر هم شخص موفق‌تری را برای پست شهرداری در نظر دارند، شهردار فعلی سوای متقاعد کردن و پاسخ منطقی و موجه به تمام سؤالات شورا، اهداف اعضای شورا را بایستی لبیک گفته و با تسلیم و احترام، شهرداری را لزوما تحویل گزینه‌ی موفق‌تر و اصلح‌تر نمایند.

و… سخن آخر اینکه باید بقینا اذعان داشت؛ شوراهای ناکارآمد محصول انتخابات مردمی نیست، اینچنین طیف شورایی صرفا مورد تأیید و انتخاب دستگاه‌های نظارتی باید دانست! به‌ عبارتی دیگر باید گفت؛ لازمه‌ی گزینش و انتخاب شوراها نزد دستگاه‌های نظارتی الزامات توسعه‌ی شهری و مصلحت عمومی و صلاحیت و تخصص نیست‌، بلکه صرفا مورد وثوق و مطیع فرمان این دستگاه‌ها باید باشند! در صورت تأیید و خروج از این فیلتر، به مردم معرفی شده و وارد گود انتخابات می‌شوند، در مرحله‌ی آخر یعنی انتخاب توسط مردم، دستگاه‌های نظارتی همواره نقش دارند و مواظب هستند‌ چه‌ کسانی با سیاق و سلایق آنها باید شورا و نماینده مردم باشند!                                                  شورا های ناکارآمد

 

بهنام نیک سرشت

همچنین ببینید

نارضایتی بیماران حاد و بدحال از نبود تجهیزات و امکانات پزشکی بیمارستان شفا

نارضایتی بیماران حاد و بدحال از نبود تجهیزات و امکانات پزشکی بیمارستان شفا

نارضایتی بیماران حاد و بدحال از نبود تجهیزات و امکانات پزشکی بیمارستان شفا ▪️یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *