رکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولت
رکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولت

رکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولت

رکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولت

بهنام نیک‌ سرشت

رکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولترکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولت

با آنکه زیر بنای تمدن و توسعه درهر مکان جغرافیایی منوط به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استراتژیک هر منطقه می‌باشد و بر مبنای همین ظرفیت‌های اقتصادی، شاخص‌های توسعه‌ی شهرها را مشخص می‌کنند، ولیکن برای عملیاتی کردن و هدایت این پتانسیل‌ها برای نیل به توسعه یافتگی، مستلزم حضور نمایندگان توانمند و تحول‌آفرین می‌باشد. شهرستان سقز با داشتن پتانسیل و ظرفیت‌هایی چون مکان‌های گردشگری طبیعی منحصر به فرد، مکان‌های کانه‌زایی و قابلیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی که در این شهر سالهاست به دست تاریخ سپرده شده است، می‌باید توسط کارآفرینان و متولیان کوشا و کارای این شهر عملیاتی می‌شد تافضای اقتصادی جهت اشتغال پایدار فراهم می‌گردید.رکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولت

بازارچه های مرزی به شکل رسمی و مصوب شده می‌تواند رونق شایانی را به مبادلات اقتصادی این منطقه ببخشد و روح تازه و امیدواری را به جوانان این خطه هدیه نماید. ولیکن پیگیری‌ها در تسهیل و آزاد سازی این مهم برای رفاه شهروندان در حد سخنان ناعمل و اجرایی نشده باقی مانده است.
منابع معدنی و کانسنگ‌های اقتصادی این شهر ظرفیت و پتانسیل دیگری‌ست که نمایندگان با ندانم کاری و عدم اشرافیت خود بر منطقه، تیشه به ریشه‌ی اشتغال مردمان این شهر می‌زنند، معادن طلا و آهن این شهر کمتر از کارخانه‌ی فرآوری زره‌شوران و آغدره تکاب و کمتر از کارخانه‌‌های ذوب آهن شهرستان بناب و تبریز نیست، حتی ظرفیت معادن اقتصادی این شهر از بناب و تبریز و خیلی از استان‌های همجوار بیشتر است، ولی کدامین نماینده و فرماندار این شهر تا حال توانسته‌اند، ضمن حفاظت از منابع معدنی خود، کارخانه‌های فرآوری منابع معدنی را برای اشتغال جوانان این شهر فراهم سازند؟! این نمایندگان نا اهل و نا کارآمد از ظرفیت‌های معدنی این شهر تا چه حد اطلاع دارند که معادن و کانسنگ‌های این شهر توسط افرادی غیر بومی با نفوذ دولتی، خیلی راحت به صورت خام و خاک به تاراج و غارت می‌رود؟!
نمایندگان دولت و مجلس دقیقا در کجای بوم این شهر به عنوان حافظ امنیت و مدافع مردم، جلوس کرده‌اند و کدام همت نداشته‌ی آن‌ها، کام تلخ این شهر را برای توسعه و اشتغال شیرین و سوق داده‌اند؟! کدام اقدام و رد پای آن‌ها، اندک چشم‌انداز امید بخشی را برای مردم خیر ندیده این شهر روا دیده‌اند؟! تمامی اقدامات نمادین و پوپولیستی آن‌ها، مانوری برای استقبال از انتخابات امسال است! برای ابقای فرمانداران شهرهای سقز و بانه و امید به راهیابی مجدد نماینده‌ی‌ بی اراده فعلی‌ست.

ضمن انجام تحقیقات علمی صورت گرفته در مورد بحران در مدیریت معادن سقز به جرأت می‌توان اذعان داشت که ذخایر انبوه طلا و آهن سقز می‌تواند استان کردستان را به نگین خاورمیانه تبدیل نماید، می‌تواند توسعه پایدار شهری را رقم بزند، تمامی پروژه‌های عمرانی شهری مورد انتظار را به سرانجام برساند و سازه‌ها و برترین برج‌های گردشگری کشور را در قلب خود داشته باشد، این ذخایر طبیعی می‌تواند تمامی جوانان بی‌کار، تحصیل‌ کرده‌های دانشگاهی و بی‌کار، کولبران و باربرهای حمل کالای چاق که در مرزها و جاده‌های جهنمی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند را بهترین رفاه و زندگی ببخشد! مسئول و بانی این رکود اقتصادی و عدم توسعه یافتگی و آسیب‌ها و ناامنی‌های شغلی که مردمان این شهر را فجیعانه تحت شعاع قرار داده است، بی کفایتی نمایندگان مجلس و دولت(فرماندار) در این شهر هستند!

با نگاهی به چهره‌ی افگار و خسته‌‌ی مردمان این شهر، با نگاهی مأیوس و نا‌امید به روند معیشت و کسب درآمد مردمان این دیار، با نگاهی به بوم‌ بی رونق و بی سوی این شهر، با نگاهی به مرزی که با خون کولبران رنگین شده و از آن کشتارگاهی برای جوانان ساخته‌اند، با نگاهی به جاده‌های مرگبار و مهیب بانه و سقز، با نگاهی افسوس و اسفبار به ریخت توسعه ندیده‌ی این دو شهر، و نگاهی به مردمان سرکوب شده و بی پناه که داد و فریاد دردمندشان به جایی نرسید، در می‌یابیم که اساسا این دو شهر وجاهتی به نام وکیل و نماینده‌ای از جنس مردم در قلب خود نداشته است!
افتتاح دوباره‌ی فرودگاه سقز‌‌ را صرفا برای انتخابات رقم زدند، فرودگاهی که چندین دهه‌ بر سر زبان‌‌ها می‌چرخید‌ چرا افتتاح و پرواز‌ یکباره‌ی هواپیما را به چنین زمانی گسیل دادند؟! همزمانی این افتتاح به خاطر انتخابات مجلس، اقدامی به مثابه‌ی آرام کردن موقت کودک‌ با نقل و شیرینی است! وقتی سفره‌های مردم روز به روز کوچکتر می‌شود و گرانی و بی‌کاری و فقر و فلاکت سر به فلک کشیده است، نوش دارو بعد از مرگ سهراب، دردی از مردم را درمان نمی‌کند، همیشه قبل از انتخابات یادمان باشد که شکم‌های گرسنه و فقیر، ذهن خالی و فقیر می‌سازد و می‌دانند که مردم فقیر به فکر توسعه و ترقی نیست! چون هیچ پروازی از فرودگاه مشمول مردم فقیر نیست! مردم فقیر به مثابه‌ی فقری که دارد می‌تواند‌‌ اندیشه کند و‌‌ تا گرسنه باشد و برای نجات جان، فکر نان کند نمی‌تواند درک کند که حق چیست و حق خور کیست!‌ تا آن مرزی مردم را فقیر نگه‌داشته‌اند که هر یاوه سخنی را از نمایندگان باور می‌کنند و تا رسیدن عمل به وعده، هم این سخنان فراموش می‌شود و هم فراموش می‌کنند که زمانی شخصی در ردای نماینده، برای عمل کردن به سخنانش وعده‌ی فصلی نو (وەرزی نوێ) داده بود! چند فصل و چهار سال گذشت ولی وعده‌ی فصلی نو‌ فرا نرسید، شاید هم گذر این روزهای سخت و‌ تلف شدن زمان چهار سال دوره‌ی نمایندگی، بطلانی دیگر و شکلی دیگر از تعبیر فصل نو وعده داده شده باشد و فرصت توسعه سقز را چهار سال دیگر به عقب برگرداند، به گمان مردمان سرخورده ما عنوان فصلی نو را به امید توسعه، اشتباه‌ و غلط از نماینده کنونی دریافت کرده‌ باشند!‌ مردم نمی‌دانستند که سیل فصلی نو، تاریخ توسعه‌ی سقز را فصل‌ها و سال‌ها به پسرفت و قهقرا می‌کشاند..!
.”کاش مردم‌ ما به این باور می‌رسیدند؛ که اگر انتخابات تغییری به دنبال داشت هیچ وقت برگزار نمی‌شد”
در وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی، در شرایط وهمناکی که؛ انسان، گرگ انسان شده است! چه اعتمادی به انتخابات باقی مانده است؟!

رکود و توسعه نیافتگی سقز در سایه‌ی محاق مدیریتی نمایندگان مجلس و دولت

همچنین ببینید

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز گلایه چندباره ورزشکاران و ورزش دوستان مدت‌هاست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *