زیب لاین و پل معلق سقز، کماکان معلق مانده است . . .
زیب لاین و پل معلق سقز، کماکان معلق مانده است . . .

زیب لاین و پل معلق سقز، کماکان معلق مانده است . . .

زیب لاین و پل معلق سقز، کماکان معلق مانده است . . .

بهنام نیک سرشت

تصویری که توسط خبرنگار نیشتمان قلم گرفته شده است، نمایی از زیبا کنار رودخانه‌ی (چه‌م) سقز که تصویر زیبایی را به نمایش گذاشته است، اما هدف از این تصویر، تنها برای نمایش زیبای چه‌م سقز و عکس شهروند در حال عبور از روی پل معلق نیست! این نما یا تصویر همزمان دو موضوع و بازخورد مهمی را برای شهروندان به تصویر کشانده است؛

یکی اینکه رودخانه‌ی چه‌م سقز از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های غنی برای ایجاد گردشگری و درآمد پایدار شهری برخوردار است و استفاده بهینه از این زیرساخت طبیعی و منحصر به فرد، شهر سقز را به موقعیتی استراتژیک اقتصادی و‌ گردشگری مبدل خواهد کرد، افسوس که هنوز هیچ شهرداری در طول تاریخ این کهن شهر نتوانسته است از این ظرفیت طبیعی برای ارتقا و توسعه‌ی شهر سقز بهره بگیرد.

زیب لاین و پل معلق سقز، کماکان معلق مانده است . . .
زیب لاین و پل معلق سقز، کماکان معلق مانده است . . .

و دیگر آنکه این سازه گویا یکی از برنامه‌های ادوار پیشین بوده است و همزمان با ورود شهردار کنونی به شهر سقز به اقتباس از شهرهای دیگر چون پل معلق آبیدر سنندج و پل شیشه‌ای نگل مریوان و خیلی از شهرهای برخوردار از ظرفیت طبیعی، با جذب اعتبار از استان، روی چه‌م سقز پل معلقی احداث شد که هم جلوه‌ای از زیباسازی شهری را به نقش در‌آورد و هم از طرف شهروندان و مسافران درآمد نسبتا پایداری را برای شهرداری ایجاد نماید، هر چند از الزامات ایجاد پل معلق که بتواند چشم‌انداز هیجانی را بیافریند، داشتن طول مناسب و مهمتر داشتن ارتفاع مناسب می‌باشد، ارتفاع خیلی کم و نامشخص این پل به گمان هیچ شور و هیجانی را نمایش نمی‌دهد و به نوعی دیگر هدر رفت هزینه‌ها و سرمایه‌ی شهری را به دنبال دارد!

 

تأسیس “زیب لاین” و “پل معلق” که با دبدبه و کبکبه‌هایی برای شهر سقز همراه و داستان شد و هر یک به گونه‌ای از این دو سازه اظهار نظرهای متناقض داشتند، نهایتا به عنوان طرح و پروژه‌ی زیباسازی و درآمدزا‌ بر روی بستر رودخانه.ی سقز تعریف‌ گردید، ولیکن تنها طرح و دستاورد این شهر اگر این پل معلق و زیب لاین باشد، هنوز در ارتفاع ناچیزی از رودخانه‌ی سقز، بلااستفاده و معلق مانده و به دلایل نامعلومی افتتاح نشده است!

 

با نظر به اینکه رودخانه‌ی سقز، تنها در چند ماه اول سال تا اوایل تابستان سیما و چهره‌ی زیبا و خوش منظری از آب و پوشش سبزفام را نمایان می‌دهد و استفاده از پل معلق و زیب لاین تنها در این فواصل زمانی می‌تواند جلوه و چشم‌انداز مورد انتظار را ایفا نماید چرا که بعد از این مدت، به علت کمبود بارندگی و گرمی هوای تابستان و فقدان آب جاری، سطح رودخانه به تدریج خشک و بیابانی می‌گردد و استفاده از این دو طرح بر روی رودخانه‌ به جز آن چند ماه اول سال، دیگر مورد استقبال شهروندان و مسافران قرار نمی‌گیرد! ناگفته نماند که خیلی از شهروندان این شهر از وجود این پل معلق و زیب لاین بر روی چه‌م سقز اطلاع چندانی ندارند و اطلاع رسانی کافی در این زمینه نشده است، اینکه چرا به بهره‌برداری نمی‌‌رسد و به امان خدا رها گشته است را باید از بانی و متولی طراح آن پرسید، یا محتمل می‌خواهند به ردیف طرح‌های ناتمام و بطلان شهری اضافه گردد‌ تا زیر زنگار و رسوبات تاریخ سقز همچون طرح‌های ناموفق دیگر با صرف هزینه‌های سرسام‌آور شهری، دوران فرسودگی و خاک‌ شدگی خود را طی نماید . . !

همچنین ببینید

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز گلایه چندباره ورزشکاران و ورزش دوستان مدت‌هاست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *