شب یلدا همان انقلاب زمستانی‌ست

شب یلدا همان انقلاب زمستانی‌ست

شب یلدا همان انقلاب زمستانی‌ست

🖋 . . ‌. بهنام نیک سرشت

شب یلدا همان انقلاب زمستانی‌ست

کشور ایران در نیم‌کره شمالی، نیم کره شرقی در قاره آسیا و تقریبا روی مدار رأس‌السرطان واقع است.

خورشید با زوایای مختلف روی زمین می‌تابد، زمانیکی نور خورشید با زاویه ۹۰ درجه روی این مدار عمود باشد، فصل تابستان را برای نیم‌کره شمالی ایجاد خواهد کرد که همان انقلاب تابستانی است.
و‌ بلعکس اگر نور خورشید با زوایه ۹۰ درجه روی مدار رأس‌الجدی واقع در نیمکره جنوبی عمود بتابد، فصل زمستان یا همان انقلاب زمستانی اتفاق می‌افتد.

در این روز یعنی ۳۰ آذر و شب اول دی ماه، خورشید مایل‌ترین حالت خود را از نیم‌کره شمالی تجربه می‌کند و با تابش عمود خورشید بر مدار رأس‌الجدی، نیم‌کره جنوبی را روشن نگه‌ میدارد، از طرفی مصادف با همین زمان، در قطب شمال شب ۲۴ ساعته حادث می‌گردد.
در شب یلدا طولانی‌ترین شب سال نیز اتفاق می‌افتد و طول این شب نسبت به شب قبل از آن تقریبا یک دقیقه بیشتر است. شب یلدا همان انقلاب زمستانی‌ست
در شب یلدا، فاصله زمین و خورشید به کمترین حد خود رسیده، ولی چون زاویه تابش‌ خورشید بسیار مایل است، می‌توان گفت در این حضیض خورشیدی سردترین زمان سال نیز رخ می‌دهد، بعد از گذر شب یلداست که اولین لحظات روزهای طولانی شروع خواهد شد.

به جاست که آرزوی سلامتی تمامی بیماران کرونایی و توفیق روز افزون تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر سفیدپوشانی که هر شبشان یلدا و چه بسا طولانی‌تر از شب یلداست و در جهت تسکین دردها و رفع بیماری ها تلاش و کوشش بی بدیلی دارند، را از خداوند خوبی‌ها طلب کنیم. شب یلدا همان انقلاب زمستانی‌ست

طولانی‌ترین شب سال، طولانی‌ترین عمر شما باشد…

کوتاهترین فاصله زمین و خورشید، کوتاهترین فاصله قلب‌هایتان باشد…

سردترین زمان سال، با گرمای کانون‌ خانواده‌ گرمی دلتان باشد…

همچنین ببینید

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. ! ✍ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *