شورا و شطرنج ناکامی‌‌های شهر

شورا و شطرنج ناکامی‌‌های شهر…


شورا و شطرنج ناکامی‌‌های شهر…

بهنام نیک‌ سرشت

امروز ورود به صلاحیت شورای شهر برگهای سبزی می خواهد که باید زمانی مخلص بودن و مقاومت چراغ سبز را‌ دست نظر عبور کرده باشند…
امروز هر مردی پالایه نخواهد شد مگر اینکه هم مرام و مورد وثوق هیئت یا کسانی قرار گیرد که فردا، آمر فرمانهای حاج میرزاهای این شهر باشد!شورا و شطرنج ناکامی‌‌های شهر
شورای پنجم مطالبه گر نبودند، چون تعیین کرده بودند و عزم را جزم نموده بودند که غیر از تاراج شهر، حقِ برآورده کردن مطالبات مردم را ندارند!!! شورا و شطرنج ناکامی‌‌های شهر…
امروز‌ ورود به شورا یا سناریست می خواهد یا قماریست!! بازی خاصی را می طلبد که بایستی دوره بازی را نزد میرزاهای گماشته شده پروژه انتخاباتی گذرانده باشید، بازیگری باید باشید که هم نعل را زده باشید و هم میخ…!
درک و مدرک و شعور هیچ ارتباط معناداری با “شورایی” ندارد، همین که جرأت و شهامت مطالبات مردم را ندارید کافیست! به جای شعورها، شعارها نقش ایفا می کنند، شعاربازان، وعید گویان و متظاهران به دین، در ردیف اول معتمدین شورا صف آرایی تهاجمی را تشکیل می‌دهند…
امروز بازندگان این عرصه تنها مردم هستند با آنکه بهتر از هر زمانی میدانند که خواسته های بر حق آنها محقق نخواهد شد، با آنکه میدانند آنهایی اگر مورد وثوق مردم هستند، شایسته تر هستند، لایق ترند، عزمی راسخ جزم کرده اند که فریادهای مردم را عملیاتی نمایند، نمی‌توانند یا نمی گذارند وارد عرصه انتخاباتی شوند، ولی مردم بسان چوب در تاریکی زدن یا آب در هاون کوبیدن کماکان امیدهایی واهی را دنبال می کنند تا صرفا امید و آمال کسی یا کسان دیگر را برآورده سازند..! شورا و شطرنج ناکامی‌‌های شهر…
وعده‌های بی‌اساس و بی‌ارتباط و صریح دروغ گفتن با مردم، کمر مردم را شکسته است در چنین آستانه‌ای شهر‌ به کارخانه ای مبدل می شود که مواد اولیه آن دروغ و تزویر و‌ ریا، راحت نقش آفرینی می کنند.
سرنوشت مردمان این شهر در دست کسانی قرار دارد که ذاتا از خویش قدرت و توانایی ندارند، علم و آگاهی و خلاقیتی از خود ندارند، فرصت سادگی، ناآگاهی و خوش باوری مردم را غنیمت می‌دانند، منتخبان با اذهان خرگوشی مردم، آشنایی کامل دارند و‌ اینکه فردا، وعده‌ها و سخنانشان، عملیاتی نگردد، هیچ وهمی ندارند.
بسیار اسفناک‌ باید گفت؛ مردم کماکان نردبان به کرسی نشاندن نمایندگان و پارلمانان این شهر هستند و تا نگرش بر انتخابات بر همین پاشنه بچرخد، شهری آباد و سالم نخواهیم داشت.
این روند قدرت گرفتن ظالمانه و افسونگرانه دیر زمانیست بر شهر سایه افکنده و با لهاز کشیدن بر گوش های مردم حکم خداع انتخاباتی را بار دیگر بر مردم تحمیل می کنند، از شانه‌های مردم نردبانی ساخته‌اند، تا قدرت و مکنت و ثروت حاصل کنند.
منتخبی از طرف مردم این شهر را اسم ببرید که نماد کوچکی از خدمت را برای مردم به ارث برده است؟!
کدامین منتخب گذشته و حال از این شهر را می شناسید‌ از صدها و‌ هزاران شعار تبلیغاتی خود فقط به یکی از عدید شعارها و وعده های خویش عمل کرده باشد؟!
انگشتان اشاره ای که در تنور نطق انتخابات به نماد قول و عهد، صریحانه قد علم می‌کنند روزی خواهد رسید به رسم عهدشکنی باید این انگشتان را با چکش دادخواهی شکست.
این روزها انتخابات علی رغم تصور و انتظار مردم نه رنگ سیاسی معقولی به خود گرفته و نه برآمده از خواسته ها و مطالبات مردم در حال شکل گیری است و چینش صلاحیت ها از سوی ناظرین شکل سلیقه ای آشکاری به خود گرفته است، هیچ صدایی و هیچ اعتراضی به جایی نخواهد رسید، اعتراضات کاملا سربسته و بدون اقدام و بررسی و بدون توجه به هنجارها و ارزش ها، تحکمی بر مردم تحمیل می شود بدون آنکه صدایی یا سوزه ای به مثابه نسیمی کوتاه به گوش ها برسد، ما همچنان کما فی السابق و شاید با شدت بیشتری شاهد سیل یا سونامی فقرها، فلاکتها، ضعف ها، بی کاری ها، ناشی از رانت و باندبازی ها، بی تدبیری ها، سوءمدیریتها خواهیم بود، این چینش انتخاباتی شاید از طرف مافوقی ها مهندسی شده باشد ولی از دیدگاه انظار و افکار عمومی فروگذاشتن و نادیده گرفتن احقاقهاست، هیچ تنوعی در صلاحیتها و انتخاب ها و شایستگی ها دیده نمی شود تا بهانه ای برای شرکت آحاد مردم وجود داشته باشد، آنچه عیان است دور، دورِ جاهلان سیاسی ست، آنهایی که از دنیای امروز از وضعیت سیاسی امروز و ذات و‌ اصل سیاست هیچ تحلیلی ندارند، برای هیچ مطالبه ای و اندک خواسته های مردم چاره ای ندارند چون مصادیق و ماهیت خصایص وکلای مردم در آنها محرز نیست، زمان، زمان جاهلان سیاسی ست آنهایی که غیر از خود و منافع خود به چیزی فکر نمی کنند، دقیقا تمهیدات و آنچه که از بالا انتظار دارند در حال وقع است!

همچنین ببینید

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز گلایه چندباره ورزشکاران و ورزش دوستان مدت‌هاست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *