ما پیگیریم داستان همچنان ادامه دارد . . .
ما پیگیریم داستان همچنان ادامه دارد . . .

ما پیگیریم داستان همچنان ادامه دارد . . .

ما پیگیریم داستان همچنان ادامه دارد . . .

«پیگیری اجرای صحیح وظایف مسئولین، رسالت اصلی رسانه و حق شهروندان است»

ما پیگیریم داستان همچنان ادامه دارد . . .

▪️با توجه به استقبال گرم شهروندان عزیز سقزی از یکی از پُست‌های منتشر شده توسط پایگاه خبری “نیشتمان قلم” در خصوص انتقاد از رفتار یکی از کارمندان قدیمی شهرداری سقز، هیئت تحریریه‌ی این رسانه تصمیم به پیگیری، افشا، نقد و بررسی رفتار حقوقی تمامی نیروهای این نهاد و عملکرد آن‌ها، از خود جناب شهردار تا پایین‌ترین نیرو، گرفته است.

▪️گفتنی‌ست که هر یک از معاونین و مسئولین‌ بخش‌های مختلف شهرداری ضمن دارا بودن صلاحیت و تخصص و خلاقیت لازم، بایستی عملکرد و رد پای قابل قبولی را برای این شهر خلق کرده باشند در غیر اینصورت وجود و حضور آن‌ها در هر یک از پست‌های گماشته شده، به نوعی تعرض و تعدی به حرایم شهر و شهروندان و سمی کشنده برای یک شهر‌‌ خواهد بود و هر چه بیشتر در این پست‌ها باقی بمانند، سم بیشتری، شهر را تهدید می‌کند و به مرور شهر فاسد و مسمومتر خواهد شد.

▪️منظور از مفسدین و فاسد کننده‌های اداری و مالی یک سیستم تنها آن‌هایی نیستند که با زد و بند و سفارشات یک مافیای اداری، انتخاباتی و ستادی، برخی مسندهای اداری را به تصدی گرفته‌اند، بلکه هر شخص و مقامی که نتواند از عهده‌ی یک پست و کرسی برآید و تخصص و علمی در مورد آن پست نداشته باشد، سمی کشنده برای آن اداره خواهد بود! نظیر چنین پست‌هایی مدت‌هاست فرصت‌های شهرداری را به تهدید برده‌اند.

▪️با آنکه یکی از وظایف شورای شهر در عین انسجام و یک دست بودن، نظارت بر عملکرد هر یک از مسئولین بخش‌های شهرداری‌ست، ولی همانا اعضای شورای کنونی، رنگ و بویی از جایگاه و شأنیت شورایی نداشته و ندارند، نمی‌دانند که شورا بالاتر از هر مرجع شهری، در مسند بالاترین مقام، اولین تصمیم‌گیران یک شهر هستند، در صورتی که قایل به آن شأن و منزلت خود نباشند، و “یک دست و هماهنگ نباشند” صحن شورا به حیاط خلوت نهادهای نفوذی و فرصت طلب تبدیل و نهایتا به مهره‌های چاکر و مخلص نهادهای دولتی و امنیتی متوصل می‌شوند، و همین عامل پای نهادهای خارج از این سیستم را به شهرداری باز می‌کند و از زاویه ضعف و استیصال شورا، به میل و اشتیاق خود بر صحن شهرداری جولان می‌دهند، اینجاست که اختیارات و الزامات شهردار هم به مرور کاسته و به زوال می‌رود و حتی لازم باشد دستورات و فرامین مدیریت شهری را آن نیروی نفوذی صادر و به غیر از شهردار به فرد سرگردان و آویزان دیگر که وارد مناسباتشان شده است، اعمال می‌کنند و عملیات اجرایی شهرداری، در دست عدم اقدام روی میز قرار می‌گیرد و نتیجه اینکه عدم درایت و کفایت و نداشتن اشرافیت و اقتدار و مهمتر از همه عدم استقلال‌و‌ یک دست نبودن شورا در امورات مدیریت شهری باعث شده است که شهرداری سقز کماکان میزبان و آبستن عوامل خارج از سیستم و مهره‌های ناکارآمدی باشد که نهاد‌های نفوذی و مداخله کننده برای این سیستم تصمیم گرفته و برنامه و دستور تعریف می‌کند!

▪️هدف از این خیز در دست گرفتن کل امورات شهرداری و قطعا حاکمیت آمرانه بر کل دستگاه‌های شهر است! از دیگر سو با توجه به هدر رفت نیمی از فصل عمرانی، شهردار که به عنوان بازوی اصلی اجرای مدیریت یک شهر نقش ایفا می‌کند، لازم است از چشم‌انداز عملکردهای داشته و نداشته هر یک از عناصر سیستم، در جایگاه یک مدیر ارشد و مقتدر و شناخت اصل شأنیت و جایگاه‌ قانونی خود، برای تعدیل و بدیل کردن اعضای ناکارآمد هر کدام از بخش‌های اداری، می‌تواند تصمیم گیرنده باشد.
ظن بر آن می‌رود که عوامل خارج از سیستم شهرداری چون فرمانداری( که وظایفش برقراری نظم و امنیت و ارتباط و هماهنگ کردن ادارات یک شهر به سمت اعتلاء و توسعه می‌باشد نه احتلال در ارتباطات شهری) و برخی از اعضای نامستقل شورای شهر که اشرافیتی بر وظایف شورایی ندارند و در واقع شورای فرمانداری هستند نه شورای شهر و شهرداری، ضمن ایجاد اخلال و ناهماهنگی بر امورات مدیریت شهری، عملیات پروژه‌های عمرانی و فصول کاری شهرداری را به محاق برده‌اند.

▪️در مصاف با وضعیت ناگوار کنونی که شهر مسیری به سمت انزوا و زوال مدیریتی را طی می‌کند، تیم خبری نیشتمان قلم بر آن است، ضمن انجام تحقیق میدانی و شناسایی موانع عملیات پروژه‌های عمرانی و رصد و پایش عملکرد هر یک از گردانندگان بخش‌های مختلف شهرداری اعم از معاونت عمرانی، معاونت خدمات شهری، معاونت شهرسازی، معاونت توسعه انسانی و پشتیبانی و… همچنین عملکرد و ماحاصل مشاورین شهردار و مقاماتی که تعمدی مانع انجام عملیات شهرداری شده‌اند‌ و نیز بازوان مدیریت شهری از جمله؛‌ شهردار و شورای شهر را با در نظر گرفتن قوت‌ها و بایسته‌ها، به صورت نقد سازنده‌ی منصفانه، به رشته‌ی تحریر در می‌‌آورد تا با شناسایی ضعف‌ها، قوت‌ها، نقاط فرصت و تهدید را برجسته نماید.

شایان ذکر است که این روال انتقاد برای هر یک از دیگر مدیران دستگاه‌های شهری به هدف انتخاب مدیران شایسته و متخصص و مقتدر، با جدیت تمام تداوم خواهد داشت. ما پیگیریم داستان همچنان ادامه دارد . . .

شما شهروند گرامی!
هرگونه انتقاد از رفتار نیروهای شهرداری سقز را می‌توانید با “نیشتمان قلم” در میان بگذارید تا بدون سانسور در واحد دوربین بی‌تعارف، آن را منتشر نماییم.

همچنین ببینید

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز

خطاب به ریاست محترم ورزش و جوانان سقز گلایه چندباره ورزشکاران و ورزش دوستان مدت‌هاست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *