مونا حیدری همسر نبود، کودک همسر بود

مونا حیدری همسر نبود، کودک همسر بود

مونا حیدری همسر نبود، کودک همسر بود

❑ جواب قتل فجیع دختری ‌که در ۱۲ سالگی با پسرعمویش ازدواج می‌کند و در سن ۱۷ سالگی پسر بچه‌ای ۳ ساله دارد را باید آن‌هایی بدهند که با کودک همسری مخالفتی ندارند و برای آن قوانین زن‌‌حامیانه‌ای وضع نمی‌کنند.  (مونا حیدری)

❑ بلوغ بهانه است، ۱۲ سالگی اگر سن بلوغ جسمی هم باشد، مطلقا بلوغ عقلی در آن جای نگرفته است و هیچ کس نمی‌تواند مدعی آن باشد که یک دختر در این سن توانسته است تمام احساسات دخترانه خود را زندگی کرده باشد و از نوازش‌های کودکانه که از خانواده و اجتماع پیرامونش می‌گیرد، سیر شده باشد.

❑ تک تک مای یک اجتماع در برابر احساسات و عواطف تک تکمان مسئولیم و هرکدام از ما در شکل گیری ساختارهای محکم یا شکننده و فرسوده شخصیت همدیگر نقش داریم، موفقیت، شکست، شادی، غم، سلامت روحی و جسمی، دیوانگی، افسردگی و امراض انسانی از کنش‌ها و واکنش‌های ما سرچشمه گرفته و چرخش چرخ‌دنده‌های کائنات خدا در ارسال انرژی‌های مثبت یا منفی ما به همدیگر، درگیر می‌شوند و شبکه‌ای عظیم از خوبی یا بدی‌ها را می‌سازند.  (مونا حیدری)

❑ همسایه‌ای داشتیم؛ او را به جرم تجاوز به عنف به یک پسربچه به سال‌ها حبس محکوم کردند.
۹ سال بعد او را دیدم، ظاهری ژولیده داشت و موهایش سفید شده بود، بوی لباسش آزار دهنده بود، دست‌ها و ناخون‌هایش سیاه و کثیف بود.
گفتم؛ چرا آن کار را کردی؟
گفت؛ ۷ سال سن داشتم، همیشه آرزو داشتم یک دل سیر نوشابه بخورم، دوستِ پدرم بقالی داشت و روزی برای خریدن تخم مرغ به مغازه‌اش رفتم.
جعبه نوشابه‌های خالی را نگاه کردم، ته چندتا از بطری‌‌ها، ته‌مانده نوشابه‌‌ی نخورده داشت و از او خواستم اجازه بدهد تا آن‌ها را بخورم.
گفت؛ یک نوشابه سرد و سالم به تو می‌دهم اما باید روی پاهایم بنشینی و حرف نزنی، روی پایش نشستم و . . .
سال‌ها بعد فهمیدم، تنم را برای نوشابه‌های زیادی به تجاوز گذاشته بودم و تنها چیزی که می‌توانست کابوس شبانه‌ام را تمام کند، بازسازی همان صحنه‌هاست با این تفاوت که نقش کودک ۷ ساله را کس دیگری باید ایفا کند . . .
بله دوستِ پدرِ یک کودک زندگی کودکان زیادی را تباه کرد.  (مونا حیدری)

❑ مدير انجمن ريحانه اهواز می‌گوید: از سال ٩٨ تا سال ١٤٠٠ دستكم ٦٠ زن و دختر به بهانه ناموسي سربريده و يا سوزانده شده اند.
این یک فاجعه است و ارتباطی با تنبیه و قصاص نفس و قوانین بازدارنده و تشدید مجازات‌ها ندارد، این یک فرهنگ است، یک ایدئولوژی “نر برتریست” نه مردسالارانه که در آن صرفا مرد تمام کننده همه چیز باشد.  (مونا حیدری)

❑ باید ساختارها را پودر کرد و در قالب‌؛ “انسان مساوی‌ست با انسان” ریخت تا خودِ کثیفِ خودبرتر بینی جنسیتی محو و نابود شود و دنیایی از چشم‌هایی با یک توانایی دیدن ساخته شود.

 

 

🖋 . . . منصور شیخی  (مونا حیدری)

منصور شیخی

همچنین ببینید

نظم و نظام در نظام مهندسی سقز لنگ می‌زند . . .

نظم و نظام در نظام مهندسی سقز لنگ می‌زند . . .

نظم و نظام در نظام مهندسی سقز لنگ می‌زند . . . بهنام نیک سرشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *