گورستان چهار هزار ساله سقز

گورستان چهار هزار ساله سقز

گورستان چهار هزار ساله سقز

کشف گورستان چهار هزار ساله با اشیای داخل قبرها در محوطه باستانی مکریان شهرستان سقز باعث شد اقوام و نوع تدفین انسان ها در دوره مفرغ شناسایی شود و این محوطه باستانی باری دیگر قدمت و تاریخ این شهر را بازگو کند. آخرین خبر کردستان گورستان چهار هزار ساله سقز

گورستانی شدن شهر باستانی سقز

تاریخ تمدن و فرهنگ و شهر نشینی سقز خود مؤید بارزی بر باستانی بودن سقز می‌باشد، جای جای این شهر و ٱثاری که سقز را تاریخی بیان می‌کند میتواند باستانی بودن سقز را نیز به نوعی تعریف نماید،
ولی کدام آثارحفظ شده از این شهر بوی باستانی بودن میدهد؟! گورستان چهار هزار ساله سقز
محله قلعه (قەڵا) در مرکز شهر که زمانی (زندیه)به یگانه تپه تاریخی یعنی “نارین قلعه”معروف بود چه آثاری ازآن به جای مانده است؟! تخریب عمدی آثار باستانی و مدل لفافه کشیدن آثار باستانی با ساخت مساجد و بیمارستانهای دولتی، توهین به قدمت و باستانی بودن این شهر است.
فقط مسجد دومناره تنها شاخص باستانی این قسمت‌ از شهر نیست، دست از نابودی آثار باستانی این شهر بردارید، آثار مملو از اشیای قیمتی نقاطی از سقز را به طبل تو خالی تبدیل نکنید!

تپه قدیمی ” کۆشکەڵه ” سقز در حواشی میدان مکریان فعلی، جایی که شاید کمتر کسی از قدیمی بودن این نقطه از شهر خبر نداشته باشد، حال محل اجرای برخی پروژه ها شده و ادارات خاصی در آن تمکن پیدا کرده اند و اینکه جدیدا بیمارستان ۲۳۵ تختی نیز در این قسمت بنا شده است خالی از بسی تأملات و تصورات نیست!

به لحاظ عتیق بودن این نقاط از شهر، حکایت بر بودن و داشتن عتیقه ها هم دارد! فارغ از این حیث، بسان شهرهای قدیمی ایران و استان و شهرهای باستانی دیگر، از مسئولان این دیار هم انتظار می‌رفت این وجاهت تاریخی درنقاط حساس آن می بایست به عنوان آثار باستانی و میراث فرهنگی حفظ میشد،‌ امروزه در بیشتر استانها و شهرها مکانی را که آثار باستانی در قلب خود دارد به عنوان جاذبه های گردشگری و توریسمی مورد بهره برداری و کسب درآمد قرار می گیرند تا ضمن حفظ میراث و فرهنگ شهری، منابعی برای اشتغال هم فراهم شود.

تیشه به تاریخ کهن این شهر، تیشه به ریشه تمدن و فرهنگ و شعور این شهر است! که دیرندیست کماکان این تیشه توسط حکامان و زمامداران گذشته و حال تعمدی و یا به فرض عام نادانسته بر ریشه تاریخ سقز تلخ و سخت وارد میشود!! گورستان چهار هزار ساله سقز
آثارباستانی این شهر را تا حدی کم رنگ نگه داشته اند که هیچ مسئولی از هیچ نهادی اعم از فرمانداری ویژه، نماینده مجلس، اداره میراث فرهنگی، نمی‌توانند یا نمی‌خواهند ردپایی ازآثار” موزه “را برای این شهر تدارک ببینند!
یعنی این شهر تا این حد باستانی بودن آن فرسوده گشته است؟!

مانده ام! تا چه حد این شهر، فلسفه دارد

روی پا بودن این برج کهن، فلسفه دارد

بر‌ دفتر این بلده چه تقدیرها نوشته اند

تیـشـه بـر سـرزدن این کهن، فلسفه دارد

همچنین ببینید

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. ! ✍ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *