تاکسی‌های اینترنتی،ناجیان حمل و نقل درون و برون شهری،نیشتمان قلم،تهران،منصورشیخی،منصور شیخی،شهردار تهران،شهرداری تهران

تاکسی‌های اینترنتی،ناجیان حمل و نقل درون و برون شهری

تاکسی‌های اینترنتی،ناجیان حمل و نقل درون و برون شهری،نیشتمان قلم،تهران،منصورشیخی،منصور شیخی،شهردار تهران،شهرداری تهران

تاکسی‌های اینترنتی،ناجیان حمل و نقل درون و برون شهری

آقای زاکانی!
در کنترل و نظارت تاکسی‌های زرد مانده‌اید و تیر پیکان را روبه تاکسی‌های اینترنتی گرفته‌اید؟

منصور شیخی، روزنامه‌نگار، منتقد و پژوهشگر اجتماعی

▪️اساسا وجود ایراد و آسیب در ساختارهای سازمانی که مستقیما با خدمات اجتماعی سروکار دارند را با آمار می‌توان مشخص نمود.
رضایت یا عدم رضایت به صورت درصدی، از خدمات گیرنده، می‌تواند بهترین شاخص برای وجود ایراد یا سلامت یک سیستم باشد.

▪️در موضوع خدمات تاکسی‌های اینترنتی به خصوص در سه شرکت بزرگ اسنپ، تپسی و ماکسیم که عمر خدمات دهی آن‌ها از نیم دهه گذشته است، با وجود دسترسی ساده‌ی کاربران به شبکه‌ی اینترنت، تعداد خدمات گیرنده از این الگوی حمل و نقل عمومی روز به روز در حال افزایش بوده و نیاز مردم به یک سیستم سریع، دقیق و به‌صرفه با مشخصه‌های امنیتی سطح بالا برای جابجایی در نظام حمل و نقل عمومی واقعیتی انکار ناپذیر شده است و جزئی از ناگزیرهایی که در دنیای بدون مرز اینترنت برای مردم که دسترسی ساده با نظارت شخصی را رقم زده است، محسوب می‌شود.

▪️ارمغانی در کنار یک حقیقت تلخ که در روزهای سخت معیشتی برای عامه‌ی مردم که نبودن شغلی مناسب برای سرپرستان و نان آوران خانواده که به دردی واقعی تبدیل شده است، پناه دادن و ایجاد شغلی که با فیلترهای سخت گزینشی دست و پنجه را نرم نمی‌کند، مسافرکشی با اتومبیل شخصی و ارائه‌ی خدمات از مردم به مردم با تاکسی‌های اینترنتی است که میلیون‌ها نفر از اقشار کم یا بی درآمد، از آن ارتزاق می‌کنند و در کنار آن، ارایه‌ی خدمات صحیح، هر روز تعداد خدمات گیرندگان را افزایش می‌دهد.

▪️با مکالمه‌ای ساده بین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و مسافران آن‌ها به این مشخصه خواهیم رسید که دلیل انتخاب مردم برای جابجایی از بین تمامی گزینه‌های نظام حمل و نقل کشور و استفاده از تاکسی‌های برخط یا اینترنتی، سهل الوصول بودن، به‌صرفگی و نظارت و دقت بالای خدمات در این سیستم می‌باشد که اگر این موضوع صحت نداشت، مردم از خدمات دیگر در این حوزه استفاده می‌کردند، هرچند به اقرار تعداد زیادی از رانندگان ناوگان تاکسی‌رانی کشور، این رانندگان هم خود را از غافله جا نگذاشته‌اند و عضوی نامحسوس از دید سازمان تاکسیرانی شهرداری‌های سطح کشور بخصوص تهران، از خانواده‌ی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند.

▪️اما با وجود این آمار و عملکرد مناسب تاکسی‌های برخط یا اینترنتی، هر از چندگاهی صدای مسئولینی چون شهردار و شورای شهر تهران و تحریک تعدادی از رسانه‌ها برای نشان دادن عدم رضایت شهروندان از خدمات این تاکسی‌ها به ویژه اسنپ و تپسی، به گوش می‌رسد و این شرکت‌ها را با تهدیداتی بی اساس و پایه و خارج از حدودات قانونی تعریف شده برای این مسئولین، مواجه می‌کند.

▪️اما . . .
این بار باید از جناب زاکانی پرسید؛ جناب شهردار!
آیا به آمار اعتقاد دارید و هیچ وقت در تمام ایامی که انگشت اشاره‌ی تهدید را به سمت اسنپ و تپسی گرفته‌اید، جلسه‌ای علنی در به اصطلاح خودتان اتاق شیشه‌ای پارلمان شهری با حضور مردم و رانندگان ناوگان حمل و نقل تحت حمایت خود و رانندگان تاکسی‌های برخط به عنوان نمایندگان و سفیران سه شرکت اسنپ، تپسی و ماکسیم را تشکیل داده‌اید تا تمامی واقعیت‌های پنهان و پیدای خدمات حمل و نقل و جابجایی در سطح شهر تهران ترافیک‌زاده را بشنوید؟!

▪️متاسفانه باید به این واقعیت اشاره کرد عدم توانایی شهرداران و شورای شهری‌ها از نظارت و سازماندهی صحیح خدمات حمل و نقل شهری، موجب انتخاب حداکثری مردم و روی آوردن جمعیت عظیمی از آن‌ها به سمت تاکسی‌های اینترنتی شد و امروز کمتر کسی را می‌توان دید که با داشتن یک تلفن همراه هوشمند، یکی از برنامه‌های تاکسی آنلاین ( اسنپ، تپسی، ماکسیم ) را روی آن نصب نکرده باشد و حداقل‌هایی از خدمات آن‌ها را در طول روز، هفته یا ماه دریافت نکند.

▪️به اقرار بسیاری از مسافران سه شرکت اسنپ، تپسی و ماکسیم، تعرفه‌ی مسیرهایی که این شرکت‌ها برای دریافت خدمات تعریف کرده‌اند، ۵۰ و گاهی تا ۱۰۰ درصد مرقوم به‌صرفه‌تر از تعرفه‌های قپانی و فضایی تاکسی‌های زرد و خطی است که در زمان پیک‌های ترافیکی بجای ارایه‌ی خدمات با تعرفه‌های تعریف شده‌ی سازمان ناظر بر آن‌ها، درخواست مبالغی را از مسافران دارند که به جرات با شنیدن آن کارتابل آقای شهردار و ریاست شورا بلرزه در می‌آید. مسیرهایی که با ۶۰ هزار تومان در تعرفه‌ی اسنپ،تپسی و ماکسیم می‌توان طی کرد، با ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تعرفه‌ی قپانی تاکسی‌های زرد نمی‌توان طی نمود و دقیقا این همان نقطه‌ی زرد آسیب سازمانی است که جناب شهردار یا از آن بی خبر هستند و این یعنی عدم نظارت، یا در پس تهدید و گیر دادن‌هایشان به شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی، موضوع‌هایی فرا درک وجود دارد که در ادراک چه خدمات گیرنده یعنی مردم و چه خدمات دهنده که رانندگان و سفیران این دو شرکت است نمی‌گنجد.

▪️البته این احتمال و گمانه هم وجود دارد که آقای شهردار اتفاقا از تمامی آمار خدمات این تاکسی‌ها به صورت کمی و کیفی مطلع هستند و فکر کشیدن این خدمات به زیر مجموعه‌ی شهرداری هستند و این لقمه‌ی چرب می‌تواند مازادی بر تمامی درآمدهای کلان شهرداری، همچون مترو باشد که امیدواریم این گمانه در حد حدس و گمان باقی بماند.

▪️اما در نهایت با زبانی ساده و گویا باید خدمت جناب شهردار عرض کرد؛ شما خدمات حمل و نقل تحت نظارت خود را به درستی مدیریت کنید، نظارت و قضاوت بر شرکت‌های تاکسی اینترنتی را به خود مردم با گرفتن یا عدم گرفتن خدمات از آن‌ها بسپارید که عدم گرفتن خدمات از طرف خود مردم به دلیل نواقص، تخلف و ایراد در سیستم خدمات این شرکت‌ها، می‌تواند آن‌ها را به سمت تعطیلی ببرد و دیگر نیازی به صرف زمان و انرژی از طرف مسئولین نخواهد بود.

منصور شیخی

همچنین ببینید

اختلال در سهمیه سوخت کامیون داران و ناوگان دیزل . . .

اختلال در سهمیه سوخت کامیون داران و ناوگان دیزل . . .

اختلال در سهمیه سوخت کامیون داران و ناوگان دیزل . . . صرفا جهت اطلاع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *