موج ترافیک عظیم در شهر سقز و فقدان حداقل تدابیر از سوی مسئولین ترافیک
موج ترافیک عظیم در شهر سقز و فقدان حداقل تدابیر از سوی مسئولین ترافیک

موج ترافیک عظیم در شهر سقز و فقدان حداقل تدابیر از سوی مسئولین ترافیک

موج ترافیک عظیم در شهر سقز و فقدان حداقل تدابیر از سوی مسئولین ترافیک

بهنام نیک سرشت

موج ترافیک عظیم در شهر سقز و فقدان حداقل تدابیر از سوی مسئولین ترافیک
موج ترافیک عظیم در شهر سقز و فقدان حداقل تدابیر از سوی مسئولین ترافیک

با آنکه بارها بیشتر رسانه‌های این شهر و به ویژه سایت خبری نیشتمان قلم در خصوص ترافیک سنگین و نامتعارف این شهر، مطالبی با محوریت ترافیک خودرو به سمت مسئولین ترافیک روانه کرده‌اند، ولیکن ترافیک و موج عظیم آن روز به روز سر به فلک کشیده است، تا جاییکه حتی در روزهای عادی و اوقات ظهر و غروب، ترافیک سنگین در حدی است که از سرتاسر خیابان‌ها جای سوزن انداختن نیست و ساعت‌ها باید در صف ترافیک‌ باشید تا طول زمان روز به اتمام برسد، تصور کنید که شهروندی برای امور اداری خود به ادارات سطح شهر مراجعه کند، ساعات اداری تمام می‌شود ولی شهروند هنوز در ترافیک به سر می‌برد . . !

مصداقی اشاره می‌گردد که در بیشتر اوقات روز، در میدان جمهوری(هەڵۆ) هر سه خیابان آن(‌امام، شهربانی و جمهوری) قفل ترافیکی مشاهده می‌گردد، دریغ از راهکار و تدابیری درست، روان سازی و آزادسازی این معابر غیر ممکن است!
باید پرسید که اساس و بنیان اعضای شورای ترافیک بر چه مبنایی تعریف شده است که آثار و رد پایی از تدابیر آن‌ها در هیچ نقاطی از شهر به چشم نمی‌خورد؟! یا شاید به صورت نمادی و شکلی متظاهر از روند بروکراسی و پر کردن صندلی‌های خالی شهر، شورایی را تحت نام شورای ترافیک را ترتیب داده‌اند و عملا دستاورد و برنامه‌ای برای حل ترافیک در چنته‌ی خالیشان، قابل تصور نیست.‌‌ شایان ذکر است که افرادی از طرف راهور سقز روزانه در مراکز و میادین و خیابان‌های سطح شهر، به سان مجسمه و ماکت دیده می‌شوند و به جای نظارت، نظاره‌گر موج سنگین ترافیک انواع خودروهای سطح شهر هستند و گاها به جای رفع ترافیک، خود بانی و مزید بر علل ترافیک شهر ظاهر می‌شوند و هیچ عزم و اراده‌ای هم برای رفع ترافیک ندارند و حتی نقشی به اندازه‌ی چراغ راهنمایی و رانندگی ایفا نمی‌کنند . . !

از دیگر سو افرادی هم از طرف تاکسیرانی شهرداری و شورای ترافیک تحت عنوان بازرسین تاکسی‌ها و تاکسی‌ تلفن‌ها و گاها به هدف روانسازی معابر، در بیشتر میدان‌ها و خیابان‌های سطح شهر دیده می‌شوند به نحوی که در هر چند صد متر از خیابان‌ها یک یا دو نفر را آدمک سفید پوش گذاشته‌اند که صرفا نظاره‌گر نحوه‌ی حرکت خودرو‌ها باشند و گاها مدارک شناسایی تاکسی‌ها را بررسی می‌کنند و با توقف کردن آن‌ها طول خط ترافیک را افزایش می‌دهند!
خطاب به اعضای شورای ترافیک و مدیریت تاکسیرانی سطح شهر؛ که چه لزومی دارد در هر خیابان چند نفر را تابلو گونه کار بگذارید تا صرفا خودروها و تاکسی‌ها را نظاره کنند؟!‌ چرا باید تاکسیرانی سقز این همه نیرو داشته باشد؟!

موج ترافیک عظیم در شهر سقز و فقدان حداقل تدابیر از سوی مسئولین ترافیک

یک مدیر توانمند و خلاق و دارای طرح و برنامه می‌تواند این سیستم را به تنهایی و به درستی هدایت کند، مدیریت نشستن روی صندلی چرخان و منتظر دستور از مافوق و کنترل از راه دور ( مدیریت بوفالویی) دیگر کارساز نیست، مدیریت را به شکل غازی دنبال کنید و در آسمان خیابان‌های شهر دوربین مدیریتی را روشن بگذارید و عملا با ساز و کاری کارا و با روحیه‌ی تعاون و همفکری و پذیرش مسئولیت و رهبری و به تعبیری با مدیریت غازی در رفع ترافیک شهری ظاهر شوید.

بارها به عنوان راهکار عنوان کرده‌ایم که علل بیشتر ترافیک سطح شهر، پارک کردن‌های یک پول و دو پل و … دو لاین بیشتر خیابان‌های سطح شهر است، حالا که پارک حاشیه‌ای یا همان فضای پارک کناری خیابان را به منظور دسترسی مردم به خدمات سطح شهر و درآمد برای شهرداری را فعال کرده‌اند، ترافیک بیش از پیش سنگین‌تر شده است، اگر در مورد پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها بازنگری و توجه بیشتری معمول گردد که از انبوه پارک کردن‌ها کاسته شود، قطعا در روان‌سازی ترافیک، تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

همچنین ببینید

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. ! ✍ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *