چرا به حال خود تٲسف می خوريم؟!

چرا به حال خود تٲسف می خوريم؟!

چرا به حال خود تٲسف می خوريم؟!

به قلم علی سلیمانی«مشاور»

افسردگی و به خصوص افسردگی مزمن، مسٲله دنيای امروز ماست. سالانه ميلياردها دلار برای داروهای ضد افسردگی تبادل می شود. ولی به واقع چرا بسياری از مردم افسرده هستند؟! يكی از مهم ترين دلايل افسردگی تٲسف خوردن است كه ايجاد احساس نااميدی و بی پناهی می كند و در ادامه تبديل به افسردگی می شود.چرا پول كافی ندارم؟چرا زندگی مناسبی ندارم؟چرا شغل پر درآمدی ندارم؟چرا کسی من را دوست ندارد؟چرا رابطه ی عاطفی مناسبی ندارم؟و ليست بی پايانی از تٲسف های مكرر كه توليد و ایجاد افسردگی می كند.

بسياری از اتفاقات و حوادث در زندگی غير قابل پيش بينی و كنترل هستند و می‌توانند توليد استرس های مزمن و يا افسردگی نمايند. برخی افراد به صورت ژنتيكی و فيزيولوژی مسائلی دارند و افسرده می شوند. در حالی كه بسياری ديگر اين مشكلات را ندارند ولی افسرده هستند و ريشه‌ی آن در تٲسف خوردن است.

چگونه تٲسف خوردن را تمام كنيم؟

١- خداحافظی با گذشته.تٲسف خوردن اتفاقات گذشته را تغيير نمی دهد، حتی باعث نمی شود آينده ی شما را هم بهبود بخشد. چرا كه تٲسف خوردن يك روش غير مؤثر است. يعنی شما انرژی روانی و جسمانی مصرف می كنيد ولی هيچ گونه تٲثيری روی محيط بيرون از شما ندارد. از طرفی بازگشت به گذشته بيشتر در شما ترس و اضطراب ايجاد می كند. بنابراين در مرحله ی اول اگر قرار است اشتباهات گذشته را تمام كنيد، بررسی كنيد خطاهای شما كجا بوده و آن ها را تكرار نكنيد. سپس تلاش مجدانه برای ساختن آينده را آغاز کنید.

٢- مهارت های جدید بیاموزید.مهارت های جديدی را شروع كنيد. بهتر است اين مهارت ها، مهارت های اجتماعی و تعامل با دنيای بيرون باشد. گاهی افراد آگاهی ندارند كه مهارت های اجتماعی را نياموخته اند و فقط به آن چه در خانه و خانواده عادت كرده اند بسنده می كنند. آگاه باشيد، شما تنها يك روش و ساختار خاص را فراگرفته ايد. در حالی كه در سطح اجتماعی نيازمند مهارت های بيشتری هستيد. به عنوان مثال؛ با وجودی كه شما رشد يافته ايد، ولی هم چنان از روش های تقليدی والدين خود برای حل مشكلات استفاده می نماييد و همواره همان نتايج را خواهيد گرفت. بهتر اين است كه روش های جديدی بياموزيد، دنيای امروزِ ما دنيای تغيير است و آرامش افراد بستگی به تطابق با تغييرات جديد دارد.

٣- خود تخريبی ها را كنار بگذاريد.رفتارهای تكراری، كه نتيجه های تكراری نامناسب را برای شما به همراه دارد بيابيد و سپس آن ها را تكرار نكنيد. اگر شما تٲسف می خوريد كه همواره آدم های مشابهی به زندگی شما وارد می شوند و سرنوشت رابطه های شما يكسان است، بدانيد، وقت آن رسيده تا مسير تكراری انتخاب را در خود متوقف كنيد و مسيرهای جديدی را پيدا كنيد. در مابقی بخش های غير خوشايند زندگی هم اين سيكل های تكراری را بيابيد و خود را نجات دهيد. سپس به تغييرات مثبت پاداش بدهيد تا تثبيت شوند.

٤- ذهن تان را خالی كنيد.فعاليت های فرح بخش جديدی را شروع كنيد. ورزش كردن و يا رشته ی جديد ورزشی، كلاس های آموزشی و …

٥- فرد ديگری را كمك کردە و يا خوشحال كنيد.زمان هايی كه دچار تٲسف خوردن و افسردگی هستيد، يكی از بهترين درمان ها كمك كردن به ديگری است. به صورت بالغانه تلاش كنيد، كس ديگری را خوشحال كنيد. كمك كردن و خوشحال كردن ديگران باعث می شود، احساس خوب بودن برای شما ايجاد شود. اين همان هورمون سروتونين است كه به آن نيازمنديد و مغز شما آن را به صورت طبيعی توليد خواهد كرد و نيازی به دارو درمانی نخواهيد داشت.

٦- مشكلات تان را روی كاغذ بياوريد.به صورت طبيعی مغز موجود انسانی عادت به بزرگنمايی دارد. به همين دليل وقتی موضوعات مختلفی را در ذهن خود مرتبا” مرور می كنيد و نگه می داريد، آن ها بزرگنمايی خواهند شد، به گونه ای كه گاهی فكر می كنيد؛ مشكلات شما آن قدر بزرگ هستند كه هيچ كسی قادر به حل آن ها نيست. اين، باعث می شود احساس ناتوانی و نااميدی كنيد. بنابراين، مشكلات را از كوچك و بزرگ روی كاغذی بنويسيد. حال می بينيد كه مشكلات شما تبديل به كاغذی با ابعادی محدود شده است نه افكاری نامحدود. سپس به دنبال راه حل مناسب گشتە و در جهت حل مشکل اقدام نمائید.

همچنین ببینید

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. !

با مافیا مشکل دارند! اما خودشان در حال ایجاد مافیا هستند . ‌. ! ✍ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *