امتحان، پاداش ، تنبیه و اجبار ، بهانه ای برای فرار از واقعیت،نیشتمان قلم،سقز،بهاالدین رشیدی،بهاالدین رشیدی آموزگار و پژوهشگر مکاتب یادگیری، منتقد نظام آموزشی حافظه مداری ، مقایسه ای و بنگاهی و مدرس کلاسهای مصاحبه استخدامی

امتحان، پاداش ، تنبیه و اجبار ، بهانه ای برای فرار از واقعیت

امتحان، پاداش ، تنبیه و اجبار ، بهانه ای برای فرار از واقعیت،نیشتمان قلم،سقز،بهاالدین رشیدی،بهاالدین رشیدی آموزگار و پژوهشگر مکاتب یادگیری، منتقد نظام آموزشی حافظه مداری ، مقایسه ای و بنگاهی و مدرس کلاسهای مصاحبه استخدامی

امتحان، پاداش ، تنبیه و اجبار ، بهانه ای برای فرار از واقعیت
🖋نویسنده: بهاالدین رشیدی

به باور نظریه پردازان حوزه یادگیری نوین ، شاگرد برای کسب یادگیری به کلاس می رود و این یادگیری باید مختوم به دو هدف گردد:
“یکی مسؤلیت پذیری و دیگری تصمیم گیری درست”.
اما در مکتب آموزشگرایی و حافظه مداری، یادگیری به ذخیره سازی، تعبیر می گردد. آنان برای پرکردن انبار حافظه شاگرد، یک سنت دیرینه دارند که خط قرمز آنان است . اگر کسی این سنت بی نقص و عیب را نقد نماید ؛ چنان در مقابلش می ایستند که گویا خطای بسیار بزرگی ، مرتکب شده است. این سنت دیرینه عبارت است از : آزمون (امتحان) ، هویج (پاداش یا جایزه)، اجبار ، چماق(تنبیه) یا به صورت خلاصه “آهاچ”
یادگیری، طبق عقیده ی نظریه پردازان نظام نوین ، باید همراه با تفریح باشد.
تفریح، پاداش ژنتیکی یادگیری است و دانش آموز را عاشق یادگیری می نماید. (گلسر)
تفریح را معلمان نوگرا ، هنرمند و تفکرگرا ایجاد خواهند کرد.
در چنین کلاسهایی، شاگرد به احساس، دست خواهد یافت؛ یعنی خلاقیت و مسؤلیت پذیری را از معلم خود، یاد خواهد گرفت.
برای دست یافتن به احساس، باید آزمون ، هویج و چماق را حذف نمود. زیرا در نقطه مقابل تفریح هستند.
معلمی می تواند “آهاچ” را حذف کند که از نظر علمی، توانمند و مجهز به فنون تدریس باشد و دستورالعمل با کیفیت به وی ابلاغ شود.
“آهاچ” راههای فرار مربی از واقعیتند.
انجام عمل شاگرد از روی هویج ، چماق و اجبار، برای رضایت مربی است نه شاگرد، و کیفیت؛ یعنی رفتارهای مثبت اجتماعی را به دنبال نخواهد داشت.
در آموزش و پرورش با کیفیت، شاگرد خود از یادگیری، لذت می برد‌.
وقتی کلاس، معنادار و مفرح شود؛ دیگر نیازی به رشوه دادن و اجبار نیست. (اریک جنسن)
در صورت وجود هویج، که به باورم بدترین شکل چماق است و نیز اجبار و امتحان، شاگرد احساس خوبی نخواهد داشت ؛ نمی داند چگونه با اطلاعات برخورد کند و در آینده بی مسؤلیت می شود.
طرفداران آزمون ، هویج ، اجبار و چماق، فیلتر دانش ضعیفی دارند و بیشتر بر اساس شنیده ها ، عادت ها ، تقلیدها و مشاهده ها ، عمل می کنند.
آنان گمان می کنند که در مقابل گروه جاهلان ( دانش آموزان) قرار گرفته اند که به شدت به او نیازمندند ؛ زیرا معلم حافظه مدار و بانکی، فقط از خود خبر دارد و دانش آموزان را نمی شناسد.(پائولو)
کسی که فقط از خود خبر دارد؛ استعدادها را محدود می بیند. مانند کسی که در مه غلیظی فقط پاهای خود را می بیند.
چون شاگردان را نمی شناسد آنان را وارد دنیای خود می کند. یعنی شاگردان، جزئی از وی می شوند و در نتیجه شاگردان را در خود نابود و محو می کند.
در حالی که گروه جاهلان، وجود ندارد.
برعکس باور طرفداران هویج و چماق؛ شاگردان، اقیانوسهای کشف نشده اند، منتها نیازمند کاشفانند.
به جای امتحان و هویج، عادت هایی ایجاد کنیم که در بیرون از مدرسه به کارشان آید و نیز کلاس را شایسته محور کنیم. یعنی زمینه فعالیت خوب را ایجاد نماییم .
امتحان ، نردبانی است که به دانش آموزانی داده می شود که همگی در یک چاله افتاده اند‌.
دانش آموزی که در مدرسه به موفقیت دست نمی یابد؛ عمری را در حبس می گذراند. پس بهتر است در بیرون از مدرسه، به یادگیری حرفه ای بپردازد.
امتحان نه تنها هیچی را به دانش آموز یاد نمی دهد. بلکه از شدت ضعف است و نشان از فرسودگی معلم است. به جای امتحان رفتارهای اجتماعی یاد بدهیم.امتحان، پاداش ، تنبیه و اجبار ، بهانه ای برای فرار از واقعیت
بین هویج و چماق نیز هیچ تفاوتی نیست. هر دو برای مطیع کردن است. یعنی مانند خود کردن و در خود هضم کردن.
آنان که معتقد به آهاچ (آزمون ، هویج ، اجبار و چماق) هستند، روابط خصمانه ای با شاگرد دارند. منظور از روابط خصمانه این است که بدون علم و فنون؛ سر کلاس می روند و چیز خوبی برای شاگرد ندارند.
“آهاچ”، کیفیت را به شدت، تخریب خواهد کرد؛ زیرا کیفیت، ثمره روابط است و “آهاچ” نیز به جای روابط، تضاد را به وجود می آورد.
سخن آخر اینکه به جای “آهاچ” دو چیز را به دانش آموز یاد بدهیم:
۱ـ درست تصمیم بگیرند.

۲ـ مسؤلیت پذیر باشند.
اگر توانستیم؛ می توانیم ادعا کنیم که موفق و تأثیرگذار بوده ایم.

بهاالدین رشیدی امتحان، پاداش ، تنبیه و اجبار ، بهانه ای برای فرار از واقعیت
آموزگار و پژوهشگر مکاتب یادگیری، منتقد نظام آموزشی حافظه مداری ، مقایسه ای و بنگاهی و مدرس کلاسهای مصاحبه استخدامی

همچنین ببینید

سیگاری‌ترین کشورهای دنیا اینفوگرافیک:آیدا مجیدی

سیگاری‌ترین کشورهای دنیا

                    سیگاری‌ترین کشورهای دنیا اینفوگرافیک:آیدا مجیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *