معرفی شهردار بوکانی مبین خشک سالی مدیریتی در سقز.
از زمان شروع به کار شورای پنجم و قابل پیش بینی بودن عملکرد اعضای پارلمان شهری با توجه به انتخاب اعضای فعلی به عنوان وکلای مردم در ساختمان کوثر، این نهاد نضارتی با حواشی و انتقادات بسیاری همراه بوده و این هجمههای برخواسته از انفعال فرصت سوزانهی وکلای کوثر نشین تا جایی پیش رفته که اعضای شورا، دیگر هیچ پاسخی به انتقادات مردمی و رسانهای ندارند و تنها به توضیحات توجیه ناپذیر و خالی از بار معنایی آنهم در جلسات خصوصی در بین اطرافیانشان بسنده کردهاند؛ این مساله نیز خود سندی بر خالی بودن بخچه فکری منتخبین پنجم از رهگذار نبود هیچ طرح و برنامه مثبت و سازنده در طول سه سال گذشته است.
یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد فشار رسانهای بر اعضای شورا انتخاب نکردن یک شهردار توانمند و آگاه بر مسائل و مشکلات شهر و شهرداری سقز است که عملا مبیّن عدم انسجام و ناتوانی صرف در شناخت فردی اصلح برای سکانداری شهرداری شهر سقز است؛ هرچند رویه انتخاب شهردار در مسیر رویکرد فکری اعضای شورا راهبردی غیره بومی گراییست که این رویکرد نیز خود سوالات بی پاسخ بیشتری را رو در روی پارلمان شهری قرار میدهد که در ادامه به این مساله پرداخته خواهد شد. انتظار بازسازی خانه از مهمان،کاری عاقلانه نیست
شورای شهر سقز پس از استیضاح آخرین شهردار رسمی، اقدام به معرفی چهار نامزد غیره بومی نموده که با اولویت زمان بندی؛ اولین کاندید “بختیار علیزاده” نامزد بانهای تصدی پست شهرداری شهر سقز با کسب آراء شورای پنجم تا مرحله تایید پیش رفت که با رد کمیته تطبیق به دلیل نداشتن سابقه ۵ سال مدیریت نتوانست به کرسی مدیریت دومین شهر بزرگ استان کردستان دست یابد، البته ناگفته نماند که شورا بارها از “بابک رستم پور” شهردار فعلی بوکان و اهل شهر مهاباد خواستهاند تا شهردار شهر سقز شود اما هر بار با رد استعفای رستم پور از طرف شورای شهر بوکان این درخواست شورا بی جواب مانده است اما هنوز هم از آمدن رستم پور برای تکیه بر مدیریت شهری شهر سقز قطع امید نکردهاند.
گزینههای دوم و سوم نیز با اسامی “سلیمان فیضی” از شهر بوکان با سابقه شهرداری ربط و کاندیداتوری دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان بوکان و “ناصح محمد خانی” از شهر زرینه با سابقه شهرداری شهر دیواندره و شهرداری شهر تکاب بودند که به دلیل نامزدی “افشین عزیزی” عضو شورای چهارم و فعلی شهر سقز نتوانستند هیچ رایی از شورای پنجم کسب کنند، هرچند “ا.عزیزی” خود نیز با وجود علم به نداشتن شرایط قانونی جهت رسیدن به پست شهرداری و اصرار بی دلیل و غیره قانونی با وجود کسب اکثریت آراء نتوانست از سد کمیته تطبیق عبور کند و در اولین جلسه رسیدگی به مدارک و شرایط “ا.عزیزی” به عنوان نامزد معرفی شده شورا آرزوی شهردار شدنش به خوابی بی تعبیر تبدیل شد تا بعد ازاین “ا.عزیزی” و امثالهم بیشتر به قواره خود و جایگاه تاریخی و متفاوت شهر سقز توجه کنند.
گزینه چهارم که احتمالا گزینه نهایی برای مدیریت شهر سقز است “رشید میرحسامی” از شهر بوکان میباشد که با توجه به غیر بومی بودن و عدم آشنایی کامل بر زوایای کج و معوج تحلیل نیافته وپاسخ داده نشده مشکلات ریشهای شهر سقز، که قطعا خواستگاه این معضلات و کلاف سردرگم این مشکلات به ادوار سابق و فعلی شورای شهر سقز و شهرداران معرفی شدهشان برمیگردد نامزد تصدی چنین پست به شدت حساس و شکنندهای شده است، با رای اکثریت شورا به گام نهایی جهت رسیدن به منصب مدیریتی شهر سقز نزدیک شده است؛ با توجه به سوابق کاری “میر حسامی”در شهرداری بوکان، تایید نامبرده از طرف کمیته تطبیق دور از انتظار نیست. انتظار بازسازی خانه از مهمان،کاری عاقلانه نیست
البته “ر.میر حسامی” نیامده موجبات رونمایی از کارنامه نه چندان قابل قبولش در شهرداری بوکان از طرف برخی رسانههای خبری این شهر را فراهم نمود که باعث ایجاد شائبههای ذهنی برای فعالین رسانهای مستقل شهر سقز شد، رونمایی کارنامه “میر حسامی” این ذهنیت را متبادر نمود که با جمع بندی عدم آگاهی شهردار معرفی شده و سابقه مدیریتی نه چندان موفق نخواهد توانست در مدت زمان باقی مانده باری از مشکلات موجود را از دوش شهرداری بردارد، دریافت چنین منصبی تنها میتواند به مثابه تکمیل رزومه مدیریتی برای پیشرفت جایگاه اداری شخص مذکور باشد.
هرچند با توجه به شرایط قانونی تصدی پست شهرداری درشهر سقز گزینههای متعددی موجود نیست، اما میتوان اذعان داشت: شهردار غیر بومی در هر سطح و جایگاهی قطعا به اندازه نامزدهای شهرداری اهل سقز، قدرت مدیریت شهرداری و تسلط بر اوضاع وخیم برخواسته از مفاسد متعدد مالی و اداری، که بازداشتهای اخیر مبیّن و مویّد وجود چنین مفاسد سازمان یافتهای است را نخواهد داشت؛ دورنمای چنین انتخاب غیر کارشناسانه و بدون پشتوانه حمایت مردمی چیزی جز آشفتگی و نابسامانی بیشتر در شهر سقز نخواهد بود،
چراکه هیچ مهمانی ارادهای برای بازسازی و عرقی به محافظت از خانه و اموال میزبان ندارد.
شهرداری شهر سقز با مشکلات عدیدهای از جمله بدهیهای کلان، عقب افتادگی اقساط وامهای بانک شهر، حقوق معوقه پرسنل، وجود مفاسد مالی و اداری گسترده، وجود زمین خواران و سوءاستفاده گران رانتی در داخل و خارج از شهرداری، بی مدیریتی محض، حیف و میل شدن اموال شهرداری ، فرسودگی سیستم مدیریت شهری تحت نظارت ادوار سابق و فعلی شورای بی برنامه، وجود پرسنل اضافی و بی کار در بدنه شهرداری از طریق استخدام با سفارش اعضای شورا، هزینه کردهای غیر شفاف با مبالغ هنگفت و سرسامآور و صدها مساله دیگر که پیش روی شهردار معرفی شده قرار دارد؛ قطعا “ر. میر حسامی” برای تصدی بر چنین سیستم تنیده در بحران مشکلات یا اطلاعی از موارد فوق ندارد یا با اطلاع و آگاهی کامل و تنها با یکنوع هیجان زدگی فارغ از در نظر گرفتن اصول و شاخصههای مدیریتی تن به قبول این مسئولیت داده است.
البته میتوان بیان کرد: در شهر سقز و از میان گزینههای دارای اقبال عمومی و وجاهت مردم پسند بسیاری هم حاضر به همکاری با شورای پنجم نیستند و اعتبار خود را در دایره کارنامه سه ساله و کاملا خالی پارلمان پنجم شهر سقز نمیریزند؛ چرا که بسیاری بر این باورند که انتخاب شهردار در این شرایط و آنهم با تصمیم چنین شورایی بیش از توجه به مطالبات و خواستههای مردم، میتواند به عنوان ابزاری برای اعاده حیثیت شورایی(از نظر عملکرد) از دست رفته در مدت زمان باقی مانده باشد؛ در چنین صورتی هیچ انسان سالم و دارای اعتبار و جایگاه مردمی به این روند ابزار سازی جهت جریان سازی نه چندان مثبت به نفع شورا و نه مردم وارد نخواهد شد.
بنابراین میتوان گفت: انتخاب نشدن شهردار تا این لحظه به معنای پیدا نشدن شخصی همجنس و همفکر از هر نظر با اعضای شورای پنجم است، که این باور عمومی را القا میکند که نه شورا دست روی هر انسان سالم و آگاه بر مشکلات و معضلات میگذارد و نه هیچ شخص صاحب نفوذ و واقعا مردمی حاضر به همکاری با این اشخاص نابهنجار و بیگانه با سیستم مدیریت شهری و حتی ناآشنا با اصول اولیه وکالت و مطالبه گری عمومی میباشد.
باتوجه به بیان موارد فوق میتوان گفت: “رشید میرحسامی” آخرین گزینه شورا، نه از روی صلاحیت کامل و راستی آزمایی توانمندی وپتانسیل مدیریتی که از روی ناچاری و دست پاچگی و تا حدودی هم از روی هم جنسی و همفکری با شوراست که وکلا دست به انتخاب چنین شخصی بدون رزومه مشخص و اعلام برنامههای قابل دفاع چه از طرف “میرحسامی” و چه شورای پنجم و در کل یک شهردار خاموش و ناشناخته برای مردم سقز زدهاند؛ قطعا تبعات این تصمیم چیزی جز عقب گرد و فرسودگی بیشتر شهر و شهرداری را در برنخواهد داشت و بدون شک در صورت تایید “میر حسامی” پس از مدتی اندک صدای تمام رسانهها حتی رسانههای ارباب دار و فرمایشی و اهل معامله هم نسبت به عملکرد شهردار جدید درخواهد آمد و دوباره مردم شهر سقز شاهد فرصت سوزیهای بیشتری از نوع بی خیالی و بی تفاوتی شورا و شهرداری خواهند بود.
قطع بر یقین شمشیر از رو بستن برای شهردار تازه از راه رسیده در هیمن آغاز کار رویهای درست و انسانی و حرفهای نیست و نگارش این نوشتار نیز تنها به هدف آگاه سازی شهردار معرفی شده نسبت به اوضاع شهر و ایراد انتقادی راهکارگرایانه بوده و قصد تخریب و هجمه در کار نیست؛ شایان ذکر است که با ایراد نوشتار فوق میتوانم به عنوان فعال رسانهای مستقل و منتقد راهکارگرا، به آقای “میر حسامی” پیشنهاد کنم که اگر هیچ اطلاعی از وضعیت بغرنج و از بحران گذشته شهر و شهرداری سقز ندارد تا حد امکان هیچ کاری نکند؛ چراکه وضعیت شهرداری به شدت شکننده و پوسیده و اشتباه ناپذیر است و هر تصمیم نا آگاهانه میتواند به ویرانی کامل سیستم مدیریت شهری بینجامد، در چنین حالتی پیشنهاد اینست که در این مدت زمان چند ماهه تنها به رفع مشکل حقوق معوقه پرسنل خادم و نه اضافی و بی کار و بودجه خوار بسنده کند و بیش از این اقدامی صورت ندهد؛ اگر هم اطلاعی از وضعیت شهرداری دارد باید بگویم: قبل از هر کاری باید با مفاسد مالی و اداری سازمان یافته که شهرداری را احاطه کرده و زمین خواران،حق خواران، دلالان و کارچاق کنهای اطراف شهرداری که شهر سقز و شهرداریاش را مثل کیک داغ بین خودشان تقسیم کردهاند با جسارت کامل و شهامت پولادین و بدون ترس از تبعات یا طمع به امتیازات مبارزه کند و به روند شفاف سازی اداری و پاک سازی لوح وجود شهرداری از لوس فساد و فاسدین و خائنین به اموال و اعتماد مردم کمک کند. انتظار بازسازی خانه از مهمان،کاری عاقلانه نیست
درغیر اینصورت وجود آقای “میر حسامی” اضافی وخالی از لطف میباشد و نه تنها به رزومهای برای ایشان تبدیل نخواهد شد بلکه با هر حرکت و کار اشتباه، بیشتر اعتبار تقریبی و تایید نشده “میر حسامی” زیر سوال خواهد رفت.
- گلایە بانوان از وضعیت مدیریتی ورزش و جوانان - آذر ۱۳, ۱۴۰۳
- ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه ۴.۶ میلیون دلار به ایران اهدا کرد - آذر ۱۳, ۱۴۰۳
- بۆ؛ ف . ی . . . - آبان ۲۹, ۱۴۰۳