شنیدههایی از اتفاقات پشت پردهی آموزشگاه رانندگی پایه یکم ( دارا ) سقز
مدتها بود شهروندان سقزی برای اخذ گواهینامه پایه یکم رانندگی به شهرها و استانهای همجوار مراجعه میکردند و سوای متحمل شدن هزینههای ایاب و ذهاب، جانشان همواره در تهدید حوادث جادهای قرار میگرفت.
اواخر قرن ۱۳۰۰ بود که زمزمههای احداث آموزشگاه پایه یکم در شهر سقز به گوش میرسید و این نوید در ابتدای روزهای قرن ۱۴۰۰ دل مشتاقان به گرفتن گواهینامهی پایه یک را روشن کرد و آموزشگاهی با کبکبه و دبدبههای رسانهای پا به عرصهی نیازهای رفع شدهی شهروندان گذاشت.
️قبل از تشریح تیتر این یادداشت باید به این حقیقت اشاره کرد که وقتی از عملکرد و نوع کارکرد هر نهاد دولتی یا خصوصی که ارایه دهندهی خدمت به مردم است، قلمی به نگارش در میآید نام مسئول یا رئیس آن نهاد را باید به چالش کشاند، چرا که مسئول یا مدیر است که برای آن سیستم طرح و برنامه تعریف میکند.
چنانکه مدیریتی مقتدر و توانمند، سیستمی را هوشمندانه مدیریت کند و واقف بر امور محوله خویش باشد، تمامی عناصر سیستم وظایف خود را بر اساس پاشنهی آشیل آن مدیریت انجام داده و بیلانی شایان و درخور شان شهروندان آن شهر، تحویل خواهند داد و نقطه مقابل این مدل از مدیریت؛ چنانچه مدیریتی ضعیف و ناکارآمد بر نهادی حاکم باشد، اهداف و برنامههای آن سیستم مختل شده و منفذها کمکم باز شده و تخلفات به آرامی انجام و نهایتا به فسادی سیستماتیک تبدیل و مجموعهی سیستم را آلوده و شته زده خواهد کرد.
️مدیریت راهنمایی و رانندگی( راهور ) کنونی سقز مدتهاست به دلیل ناکارآمدی و ضعف عملکرد در تیررس رسانهها و فعالین اجتماعی این شهر قرار گرفته و کماکان مدیریت در این حوزه بر چرخی معیوب، بیقید و ولنگار در حال لنگ زدن است.
بارها در مورد وضعیت نازیب ترافیک و راهبندان و عدم روانسازی خیابانها از این رسانه یادداشتهایی به صورت نقد، روانهی مدیریت راهور سقز شده است ولی انگار، مدیریتهای مافوق، تصدی مدیریت راهور برای سقز را در همین حد و قواره بسنده داشتهاند و یا شهر سقز را که سالها پیش پتانسیل استان شدن داشت را همچنان در دهههای ۶۰ و ۷۰یی میبینند که هرچند دقیقه یکبار پیکانی از یک خیابان رد میشد و ترافیکی برای کنترل کردن نبود تا مدیریتی برای آن وجود داشته باشد.
️این آموزشگاه با مسئولیت چهار نفر سهامدار ( ذکر نام آنها در حیطهی این رسانه نیست ) که تحت نظارت مدیریت راهنمایی و رانندگی سقز است، طبق شنیدهها و شواهد بدست آمده با ایرادات و مشکلات قانونی روبروست که از سوء مدیریت و عدم نظارت درست راهور و بازرسان و به مراتب سهامدار یا سهامداران این آموزشگاه ناشی میشود.
اینک ضمن تشریح زمان افتتاح و موقعیت مکانی آن، اجمالا به مواردی چند از این تخلفات و ایرادات اشاره میگردد؛
۱. این آموزشگاه در ابتدای جاده سقز_ بانه واقع در قطعه زمینی مربوط به روستای اسلامآباد ( مامهشا ) احداث و در مورخهی؛ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ با سهامداری ۴ نفر به افتتاح میرسد، هر چهار سهامدار در ابتدا به لحاظ اعتماد و باوری که به همدیگر دارند، یکی از سهامداران را با رضایت همدیگر به عنوان مؤسس آموزشگاه معرفی مینمایند و تمام اختیارات مالی اعم از هزینهکردها و درآمدهای حاصل از آموزشگاه را طی قراردادی به او محول میکنند و این در حالیست که تمام درآمدها به حساب آن عضو واریز میشود.
با گذشت چند ماه از این تفاهمنامه، سوءاستفادههای مالی از اختیارات مؤسس برای شرکاء محرز میگردد.
۲. از جمله این سوءاستفادهها؛ اضافه دریافتی تعرفههای ثبت نام از متقاضیان( به جای اخذ ۲۵۷۰۰۰۰ تومان، ۴۱۱۰۰۰۰ از متقاضیان دریافت میشود) در حالی که قرار بر این بوده است که افزایش تعرفهها از تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ اعمال شود، اما مؤسس افزایش تعرفهها را از چند ماه قبل از تاریخ مذکور شروع کرده است، بدون آنکه شرکاء از این اضافه دریافتی اطلاع داشته باشند و گویا تمام وجوهات دریافتی به حساب خانمی ( صاحب دفتر پیشخوان) واریز شده است که هیچ ارتباطی با آموزشگاه ندارد! دیگر شرکاء از این اقدام غیر قانونی اطلاع پیدا کرده و از مؤسس شکایت میکنند.
دامنهی شکایات گسترده میشود و بازرسان صمت نیز به پرونده ورود کرده و با تحقیقات و بررسیهای به عمل آمده محرز میگردد که از ۵۵۸ متقاضی پایه یکم و ۴۵ متقاضی پایه دوم وجوهات اضافی دریافت شده، که در حال حاضر در مبادی ذیربط قضایی در جریان و پیگیریست.
۳. در ادامهی این شنیدهها از دیگر تخلفاتی که میتوان به آن اشاره کرد؛ نوبت فروشی بوده است! به این صورت که متقاضیانی که قبلا ثبت نام کردهاند، به هر دلیلی چون فرصت مراجعه به آموزشگاه را ندارند، نوبت آنها را به افراد دیگر که جدیدا در حال ثبت نام بودهاند، با قیمتی چند برابر فروختهاند که نوبتشان به نزدیکترین زمان ممکن برسد.شنیدههایی از اتفاقات پشت پردهی آموزشگاه رانندگی پایه یکم ( دارا ) سقز
شایان ذکر است که بیشتر نوبتهایی که به متقاضیان فروخته شده است، ساختگی و وجود واقعی نداشتهاند!
۴. از دیگر تخلفاتی که میتوان برشمرد؛
طبق اساسنامه، مؤسس حق ورود دائم به آموزشگاه را ندارد و برای مدیریت و رسیدگی امور اداری، میباید شخصی با اهلیت تصدی مدیریت با حضور دایم برای آموزشگاه جذب کند، ولیکن مؤسس با حمایت و پشتیبانی راهور، وظایف مدیر و انجام تمامی امورات اداری را بر عهده میگیرد و برای آنکه صدای بازرسان استانی در نیاید، با هماهنگیهای به عمل آمده و ترفندهای خاص، قبل از بازدید بازرسان تا موقع انجام بازدید، یک نفر به صورت سوری یا نمادین به عنوان مدیر انتخاب میشده و بلافاصله بعد از انجام بازدید، مؤسس تمام امورات آموزشگاه را به عنوان مدیر در اختیار میگیرد اما این تخلف هم به مرور زمان برای بازرسان محرز شده و مصوب میشود که ورود موسس از اوایل سال جدید ( ۱۴۰۲ ) به محل آموزشگاه ممنوع است مگر به صورت موردی و صرفا جهت رفع نیاز مبرم اداری . . . شنیدههایی از اتفاقات پشت پردهی آموزشگاه رانندگی پایه یکم ( دارا ) سقز
۵. مواردی دیگر از تخلفات که لازم به ذکر است؛ مؤسس برای ایجاد تعامل و تسهیل امورات اداری با مسئولین، از شرکای خود مبالغی هنگفت، وجوه درخواست میکند تا کادوهایی برای مسئولان بعضی ادارات ذیربط، خریداری و هدیه نماید که به ظن نگارنده در این خصوص؛ شرکای مؤسس هم در تخلفات یاد شده سهیم بودهاند، ولی بعدها چون منافعی به شرکاء نرسیده است، اقدام به تنظیم شکواییه علیه این عضو از مؤسسه مینمایند.
۶. از دیگر تخلفات عضو مؤسس آموزشگاه که گویا در اساسنامه وظایفش چیزی غیر از مدیریت است، با حمایت و هماهنگی راهور، رسما خود را مدیر آموزشگاه معرفی میکند و حتی اقدام به درست کردن مهر مدیریت مینماید که کارتکسها با مهر آقای مدیر، ممهور میشود.
️سخن آخر؛ آموزشگاه پایه یکم( دارا )ی سقز برای جلوگیری از احراز چنین تخلفاتی میباید، تمامی اموراتش تحت نظارت واحد بازرسی راهنمایی و رانندگی شهر و استان باشد و لازم است بر عملکرد مؤسس و مدیر و دیگر کارکنان آموزشگاه، قانونا با نظارت درست نقش ایفا نماید، چرا که طبق این شنیدهها، برای تمامی تخلفات یاد شده، قطعا حمایت و پشتیبانهایی وجود داشته است.
نهایتا برای تمامی تخلفات ناشی از مؤسس، بانیان و حامیان تخلفات در این آموزشگاه، از سوی برخی متقاضیان و شرکای آموزشگاه، شکایاتی تنظیم شده است، که بر اساس گزارش بازرسان راهور و صمت و گزارش کارشناسان دادگستری، قضاوت و اثبات کلیه تخلفات مذکور و مواردی که شاید از اطلاع این رسانه مخفی مانده باشد در مراجع قضایی به قضات واگذار شده است.
و باز هم همانند گذشته بر این ادعا پایبندیم که در هیچ سیستمی، فسادی روی نخواهد داد مگر دستی قدرتمند از ناظران کمی و کیفی، پشت اهالی فساد را ماساژ دهند و آتشی برای گرم کردن دل آنها زیر شکمهای فربهشان روشن کرده باشند.
گفتنیست که تمامی عنوانهای متخلفانه یا مجرمانهی ذکر شده در این گزارش بر اساس شنیدهها و برخی شواهد جمع آوری و تحریر شده است و رسانهی “نیشتمان قلم” تایید یا رد آنها را به روزهای آتی موکول خواهد کرد.
- پارک لاله سقز در معرض نابودی . . ! - شهریور ۱۲, ۱۴۰۳
- ۱۶۶ بار اهدای خون متوالی توسط فرد سقزی - مرداد ۲۸, ۱۴۰۳
- دەرمانی دەردی نەتەوایەتی کورد کامەیە(بەشی یەکەم) - مرداد ۲۸, ۱۴۰۳