شورای اقتدار گرا یا شورای انعطاف پذیر و باورمند به خرد جمعی

شورای اقتدار گرا یا شورای انعطاف پذیر و باورمند به خرد جمعی

شورای اقتدار گرا(حکومت شهری) یا شورای انعطاف پذیر و باورمند به خرد جمعی(حکمروائی شهری)

پیشگفتار: با توجه به فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستاها به صورت همزمان و مشهود بودن عملکرد غیر قابل دفاع و ویرانگر ادوار گذشته شورای اسلامی شهر سقز علی الخصوص شورای پنجم که تنی چند از اعضایش به اتهام فساد یا در بازداشت هستند و یا با قید وثیقه آزاد شده‌اند این سوال میتواند ذهن مردم را به خود درگیر کند که رویکرد شورای ششم نسبت به اوضاع مدیریت شهری چگونه خواهد بود و آیا میتوان به چنین شورایی در چهار سال آینده اعتماد کرد؟؟؟
در این نوشتار به بررسی سه رویکرد احتمالی پیش روی شورای ششم شهر سقز جهت تبیین روشن تر جایگاه شورا خواهم پرداخت به امید انتخابی آگاهانه‌تر.

پیش از هر مساله‌ای شایان ذکر است که معمولا در انتخابات شوراها که برآمده از رقابت افراد متعدد با سلایق و‌ گرایشهای مختلف میباشد ورود برخی افراد مرتبط با باندها و جناحها و دسته جات منفعت خواه و انحصار طلب به موجب دست یازیدن به اموال عمومی و پایمال کردن حقوق و مطالبات مردم از رهگذار معامله با آراء و اعتماد عمومی دور از انتظار و غیر ممکن نیست لذا این مساله به خودی خود میتواند بزرگترین چالش و مانع پیش روی شورا در هر دوره‌ای باشد که نباید از نظر دور نگاه داشته شود و پرداختن به چنین معضل مشکل زا و محرومیت افزایی نیاز به نوشته‌های متعدد و پیاپی دارد که در یک نوشتار به کلی نمیگنجد. شورای اقتدار گرا یا شورای انعطاف پذیر و باورمند به خرد جمعی

حال با وجود مختصر تعریف بالا و احتمال ورود هر کس با هر گرایش فکری و برنامه خادمانه یا مخرب و ویرانگر میتوان رویکرد اول را رویکردی بسته و محدود به تصمیمات درون نهادی شورا دانست که در این رویکرد اعضای شورا تصمیم میگیرند که تمام تصمیماتشان در راستای پیش برد اهداف شورا تنها برآمده از فکر و نظر و مشورت درونی خودشان باشد و خارج ازمجموعه رسمی خود دیگران را در اتخاذ تصمیماتشان که بر وضعیت شهروندی تک تک شهروندان(چه موافقینشان، چه مخالفینشان)تاثیر مستقیم و غیر مستقیم میگذارد شریک نمیکنند و خود را علامه دهر دانسته و و کاملا اقتدار گرایانه و حق به جانب از پذیرش هر نوع کمک فکری و مشورت توسعه گرایانه از جانب شهروندان صاحب فکر و‌اندیشه و اساتید با تجربه و افراد دغدغه مند و موثر در رفع موانع و مشکلات امتناع میکنند، بنابراین هرآنچه را که خود از طریق افکار محدود و تصمیمات عجولانه و کارشناسی نشده‌شان قبول کنند به مرحله اجرا گذاشته که تبعات سنگین و غیر قابل جبرانی را از هر نظر بر بدنه سیستم مدیریت شهری تحمیل میکند که این مساله در ادوار گذشته شورای شهر سقز به دفعات اتفاق افتاده و از پروژه‌هایی رونمایی شده است که یا ناکامل و صعب الاتمام هستند و منابع مالی کافی برای کامل کردنشان وجود ندارد و بدون هیچ سود و منفعتی به صورت نیمه کاره رها و هزینه‌های هنگفتی را از دایره مالی شهرداری بلعیده است و کسی هم عهده دار چنین اشتباهات فاحش و غیر قابل قبولی نیست و حتی مردم را از یک عذر خواهی ساده دریغ میکنند و یا کامل شده اما یا بیشتر از حد معمول برایشان هزینه گذاری شده و یا در جایگاه و موقعیت مناسب اجرا و عملیاتی نشده‌اند و میتوان گفت در کاهش مشکلات روز افزون شهر تاثیرات قطره چکان داشته‌اند، اتخاذ چنین تصمیاتی بدون پشتوانه فکری و بدون شناخت منابع کافی و بدون همفکری با دیگر اشخاص و افراد آگاه و صاحب فکر خارج از مجموعه میتواند اعتبار آتی شورای ششم را هم نیامده از بین ببرد و بیش از پیش مردم را نسبت به کارآمدی و قدرت عملیاتی شورا بدبین کند که این رویکرد مصداق بارز حکومت شهری میباشد که اکنون رویکردی منسوخ و رو به اتمام میباشد. شورای اقتدار گرا یا شورای انعطاف پذیر و باورمند به خرد جمعی

رویکرد دوم رویکردی منعطف و باز است که اجازه میدهد تا خرد جمعی به کمک شورا آمده و متخصصین و آگاهان شهر با برنامه‌ها و افکار سازنده متعدد و توسعه گرا، اولویتهای زیرساختی و مشکلات حیاتی و نفس گیر شهر را با برآورد کامل هزینه‌ها و سود و زیان کوتاه مدت و درازمدت پروژه‌های در دست اجرا برای شورا مشخص و طبقه بندی کنند و با کارشناسی مسائل ریشه‌ای شهر و مشکل یابی خودیارانه در جای جای شهر و پذیرش حس شراکت در مدیریت شهر و فعالیت دلسوزانه با باور به تاثیرگذاری بر روند توسعه شهر به عنوان یک شهروند آگاه به مشکلات شهری از تضیع و اتلاف زمان چهار ساله شورا جلوگیری میکند و به اعضای شورا این فرصت را میدهد تا با ذهنی آرامتر و محیطی خلوت تر از مشکلات انباشت شده و با اعتماد کامل به مشکل زدایی تفکر برخواسته از خرد جمعی دست به انجام اقداماتی اساسی در راستای ساماندهی مدیریت شهری، یافتن منابع جدید درآمد زایی در شهرداری، خروج شهرداری از درآمدهای ناپایدار و برگشت ثبات و آرامش به سیستم مدیریت شهری و اصلح گزینی نیروهای کارآمد در شهرداری و سازمان و نهادهای تابعه با هدف توزیع عادلانه خدمات شهری در تمام سطح شهر

همچنین ببینید

در نبود نظارت درست بر نانوایی‌ها، برای نان سبوس‌دار قیمت‌های سلیقه‌ای وجود دارد . . !

در نبود نظارت درست بر نانوایی‌ها، برای نان سبوس‌دار قیمت‌های سلیقه‌ای وجود دارد . . !

در نبود نظارت درست بر نانوایی‌ها، برای نان سبوس‌دار قیمت‌های سلیقه‌ای وجود دارد . . …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *