عدالت آموزشی در بستر آموزش و پرورش همواره لنگ میزند..!
نمونه پژوهی روستای بهرام؛ بخش سرشیو سقز
«خطاب به مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سقز»
یحیی جلالیان عدالت آموزشی در بستر آموزش و پرورش همواره لنگ میزند..!
«اصل ۳۰ قانون اساسی: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور بهطور رایگان گسترش دهد..!»
▪️بخش سرشیو سقز با ۴۵ روستا و جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر در بیشتر روستاها فاقد امکانات آموزشی اعم از مدرسه راهنمایی (متوسطهی اول)، خوابگاه، سالنھای ورزشی تفریحی و کتابخانه، به ویژه برای دانش آموزان دختر است.
▪️همانطور که از آن قانون پیداست؛ فراهم کردن فرصت و بستر مناسب برای دانشآموزان در اقصی نقاط ایران حتی در دور افتادهترین روستاهای ایران بدون تبعیض، از اهم وظایف مدیریت آموزشی آن استان در حوزههای شهری و روستایی میباشد.
▪️آیا وفق این اصل از قانون اساسی، عدالت و مساوات در امر آموزشی، در تمام نقاط شهری به ویژه در روستاها اجرا میشود؟
آیا مسئولین آموزشی در مسیر تحقق اصول بنیادین آموزشی به عنوان نهادی انسانپرور و جامعهساز گام برداشتهاند یا در حال پیمودن مسیر غیر عادلانه آموزشی قرار گرفتهاند و نام آموزشی را صرفا یدک میکشند!
به روایتی که نگارنده و عکس بیان میکند، عکس فوق نشان از مدرسهای فرتوت و فرسوده با وضعیتی اسفبار در روستای بهرام است.
▪️به گزارش خبرنگار نیشتمان قلم و نقل از مردمان این روستا در مورد شرایط وخیم آموزش و فقدان مدرسهای مناسب و نبود امکانات آموزشی، نگران دانش آموزان خود هستند که هر آن ممکن است، سقف و دیوارهای فرسوده مدرسه فرو ریزش کند و جان دانش آموزان در تهدید اتفاقات ناگوار میباشد و این در حالیست که مدیریت آموزش و پرورش سقز یا ناآگاه از وضعیت فعلی این نوع مدارس هستند یا برای این نوع مدارس هیچ اهمیتی قائل نیست یا چشم به انتظار خیرین مدرسه ساز دوخته است.
▪️شایان ذکر است که در استخدامهای آموزش و پرورش این شهرستان به ندرت مشاهده میشود، در لیست استخدامها از دختران بخش سرشیو اسمی برده شود، چرا که مدارس بخش سرشیو برای دختران خدمات آموزشی ندارد و صرفا تا مقطع ابتدایی دختران میتوانند درس بخوانند، و مدرسه شبانه روزی قشلاق هم صرفا برای تحصیل پسران دایر شده است، روستاهای بخش سرشیو سالهاست، محروم از حداقل امکانات آموزشی، امکانات رفاهی و بهداشتی و عمرانی و به طور کلی دور از چشم مسئولین قرار گرفته است!
▪️طبق گفتههای اولیای این مدرسه یکی دیگر از دغدغههای آنها به لحاظ فقر آموزشی و نبود امکانات لازم برای مدرسه، دخترانشان ناگزیر ترک تحصیل کردهاند و به خانه داری یا ازدواج تن دادهاند، حتی اولیاء تلاش کردهاند که در بخشها یا مدارس روستایی دیگر آنها را ثبت نام کنند ولی مدارس سایر بخشهای مرکزی و زیویه خارج از حومه سرشیو بوده و ظرفیت تحصیلی و خدمات آموزشی را برای این بخش ندارند.
▪️اولیاء یکی از دانشآموزان با ناراحتی، اوضاع نامناسب آموزشی را این گونه ابراز میکرد؛ که توان اجاره خانه و ودیعه برای ادامه تحصیل دخترم را در سقز نداشتم و نمیتوانستم تنها دخترم را در شهر رها کنم، ناچار شدم دخترم را در ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج کنم و مانند خیلی دیگر از اولیاء این روستا و روستاهای مجاور عمل کنم!
▪️کدام مسئول درک میکند که ساکنین شهری برای زندگی پایدار شهری، مدیون خدمات و زحمات کشاورزی و دامپروری روستاییان هستند، سزاوار است که تا این حد برای حداقل امکانات آموزشیشان بیمهریها و بی توجهیها روا بدارند؟!
احتمالا ماحاصل پروژهی روستا گردی نمایندهی فعلی، هنوز به ثمر ننشسته و امکانات و خدمات آموزشی این بخش مهم از سقز در برنامهی ایشان قید نشده است..!
عدالت آموزشی در بستر آموزش و پرورش همواره لنگ میزند..!
- پارک لاله سقز در معرض نابودی . . ! - شهریور ۱۲, ۱۴۰۳
- ۱۶۶ بار اهدای خون متوالی توسط فرد سقزی - مرداد ۲۸, ۱۴۰۳
- دەرمانی دەردی نەتەوایەتی کورد کامەیە(بەشی یەکەم) - مرداد ۲۸, ۱۴۰۳