امتحانات نهایی به وقت التهاب . . !
امتحانات نهایی به وقت التهاب . . !

امتحانات نهایی به وقت التهاب . . !

امتحانات نهایی به وقت التهاب . . !

حیدر بایزیدی؛
فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش منطقه زیویه

▪️در حالی که مدرسه به عنوان يك كانون مدرن در نهاد تعليم و تربيت كاركردش در آموزش عمومي، باید كشف و شكوفايي استعدادهاي دانش آموزان و توانمندسازي آن‌ها براي زندگي فردي و اجتماعي باشد، به دليل فراوانی بالای ناكارآمدي در سال‌هاي اخير موجبات نارضايتي دانش‌آموزان و والدين را فراهم آوردە است! برنامه‌های جاری نظام آموزشی با واقعیت‌ها و نیازهای فراگیران به شدت مغایرت دارد تا جائیکه با مشاهده كُنش و واكنش‌هاي دانش‌آموزان به اتفاقات درون كلاس و مدرسه  می‌توان ده‌ها مصداق پیدا کرد كه بيانگر شكاف عميق نسل جديد با سياست‌ها و رويكردهای نظام آموزشی باشد.

▪️به بیان دیگر واقعيت‌هاي كف مدارس نشان از آن دارد كە مدرسه بيش از هميشه، از جايگاه خود فاصله گرفته و تبديل به هر مکانی غیر از مدرسه شده است و زیر پوست این به ظاهر  مدرسه زمزمه.های مخالفی شکل گرفته که دوگانه سازی و دورویی‌ها و تظاهر‌های مخربی را شکل داده است! در چنین وضعیتی ماراتن بی رمق سال تحصيلي جاري(١٤٠٣-١٤٠٢) در شرايطي رسیدن به نقطه نهایی خود را استارت زدە است که قانون جدید کنکور با مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر باعث بروز سه تغییر عمده در دروه متوسطه دوم شدە است:

_برگزاری کنکور در دو نوبت از  سال تحصیلی
_ حذف دروس عمومی از کنکور
_ تاثیر مستقیم عملکرد تحصیلی در کنکور

▪️اگر چه در دو تغییر اول یعنی؛ با برگزاری دو نوبت کنکور در سال و حذف دروس عمومی تا اندازه‌ایی تابوی کنکور برای اولیا و دانش آموزان شکسته شد؛ اما شواهد حاکی از آن است که بازار مافیای کنکور، داغ‌تر از سنوات گذشته شده است و کفه ترازو در حال حاضر به نفع این صنعت سنگین‌تر است! تمهیدات نادرست و عدم بستر سازی نظام آموزشی نیز باعث شده است تاثیر عملکرد تحصیلی کە نقطه قوت این تغییرات محسوب می‌شد نتیجه عکس بدهد و پای دلالان عملکرد تحصیلی نیز به روش‌های متفاوت به نظام آموزشی باز شود!

▪️با این اوصاف کمتر از یک ماه دیگر امتحانات نهایی دوره دوم متوسطه برگزار خواهد شد، اگر این امتحانات را بە عنوان نوعی ارزیابی دقیق لحاظ کنیم باید بپذیریم که ارزیابی دقیق مستلزم ارائه یک آموزش دقیق و حساب شده در طول سال تحصیلی می‌باشد، که در آن محتوای کتب، شیوه‌های آموزشی و شیوه‌های ارزشیابی باید مکمل یکدیگر باشند و در یک مسیر حرکت کنند.
در بازخوانی این مسیر حرکتی مشاهده می‌شود که محتوای آموزشی یعنی همان کتب درسی ،که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، فاقد جذابیت می‌باشد به بیان دیگر دانش آموزان انگیزه‌ایی برای مطالعه محتوی آموزشی ندارند و آموزش این محتوی هرگز به یادگیری (حتی از نوع امتحان نهایی و کنکور) ختم نمی‌شود!

▪️شیوەهای آموزشی به دلایل متعدد از جمله محتوای نامناسب، کمبودامکانات، جذب نامناسب، کمبودنیروی انسانی و… اغلب سنتی و خسته‌کننده است، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید آموزشی در مدارس دولتی به ندرت صورت می‌گیرد و اثری از خلاقیت‌ در روش‌های تدریس دیده نمی‌شود. در مورد شیوه‌های ارزشیابی نیز باید گفت:
اولا؛ در حالیکه لازمه برگزاری ارزشیابی نهایی اجرای ارزشیابی‌های مستمر در طول سال می‌باشد، این ارزشیابی‌های  مستمر در نظام آموزشی ایران به قدمت سال‌های متمادی نقش چندانی در ارتقا دانش آموزان نداشته است.
دوما؛ بواسطه تغییرات لحاظ شده ارزشیابی های طول سال (مستمر) در معدل نهایی دانش آموزان تاثیر چندانی ندارد وکاملاً به فراموشی سپرده شده است و اگر در مواردی اجرا شود! شیوه های ارزشیابی با ارزیابی نهایی سنخیتی چندانی ندارد!

▪️بنابراین دانش آموزان در شرایطی فصل التهاب امتحانات نهایی خود را در سال تحصیلی جاری شروع می‌کنند که نه تنها انگیزه‌ای برای یادگیری مطالب درسی ندارند بلکه شیوه های ارزشیابی و تدریس نیز نتوانسته‌اند مسیر امتحانات نهایی را هموار کنند، نتیجه آنکه وقتی امتحانات نهایی برگزار می‌شود، دانش‌آموزان از عهده پاسخگویی به اکثر سؤالات برنمی‌آیند و نمراتشان افت می‌کند.و این عدم پاسخگویی به سوالات و افت نمرات تنها در قالب این جملات محدود نمی شود، بلکه در عمل حاصل حداقل دوازده سال تحصیل دانش آموزان و دسترنج چندین میلیون خانواده ایرانی است که بر باد داده می‌شود. حال بايد برنامه ریزان نظام آموزشی به اين پرسش‌ها وده‌ها پرسش دیگر  پاسخ دهندکه؛

-آیا روند آموزش و پرورش در مسیر مطالبات دانش آموزان و خانواده ها قرار دارد؟ با این شرایط رهاورد امتحانات نهایی و کنکور برای جامعه چیست؟  
– آیا اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی و پرورشی بدون تمهید مقدمات و بستر سازی جهت اجرا، تنها نگاه ابزاری به آموزش و پرورش و دانش آموزان نیست؟ و آیا این نگاه ابزاری توانسته است حتی اهداف مجریان را محقق کند؟!

– آیا این تغییرات که همراه با تزریق التهابات بسیاری به خانواده آموزش و پرورش بوده توانسته است، نظام آموزشی را در مسیر ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی قرار دهد؟
– آیا معلمان به عنوان اصلی‌ترین عنصر نظام آموزش و پرورش از کیفیت برنامه‌های دستگاه حامی! و بستر ساز! خود رضایت دارند؟!
– آیا مشروعیت نظام آموزشی با این کیفیت و ناکارآمدی زیر سوال نمی‌رود ؟

همچنین ببینید

نظم و نظام در نظام مهندسی سقز لنگ می‌زند . . .

نظم و نظام در نظام مهندسی سقز لنگ می‌زند . . .

نظم و نظام در نظام مهندسی سقز لنگ می‌زند . . . بهنام نیک سرشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *