تحلیلی بر روند انتصاب مدیریت جدید آموزش و پرورش شهرستان سقز
🔰آموزش و پرورش به عنوان نهادی اجتماعی ،تاثیر گذارترین سازمان در امر انسان سازی و تامین نیاز های اجتماعی هر جامعه به حساب می آید. به همین لحاظ و به واسطه نقش های اساسی و بنیادین آن در مسیر توسعه جامعه ،مدیریت در آموزش و پرورش بسیار حیاتی به شمار می آید .
🔶در چند سال گذشته دخالت اکثریت نمایندگان مجلس در امور داخلی آموزش و پرورش در سطح کشور از انتصاب مدیران کل گرفته تا مدیران مدارس باعث شد که مدیران میانی در شهرستان ها بدون حتی یک مخالفت و انتقاد جزئی در برابر تصمیمات نمایندگان ،تغییر رنگ دهند و با هر ساز آنها برقصند ؛که اولین ارمغان این سیاست نادرست ،فرسودگی مدیریت در آموزش و پرورش بود. به طوریکه بخش بحرانی آن با کنار رفتن مدیران سفارشی و عدم وجود نیرو های تربیت شده جایگزین امروز بیش از هر زمان دیگری خود نمایی می کند.
🔶در این شرایط (نبود نیروی جایگزین مناسب) ،مدیران کل آموزش و پرورش که قدرت ریسک پذیری در زمینه انتخاب مدیران مناطق را ندارند مجبور می شوند که دست ناتوان خود را به سمت نمایندگان جدید مجلس دراز کنند تا هم ماندگاری خود را تثبیت کنند وهم مسئولیت یک انتصاب ناشایست را با نماینده مردم به اشتراک بگذارند ،نمایندگان جدید هم با توجه به اینکه شانس موفقیت و ماندگاری خود را در ابزار های مطیع می بینند،مبنای انتصاب مدیران را تربیت افرادی می دانند که برای حداقل چهار سال هم سو و هم نظر با آنان در تمام امور باشند ،بنابراین چرخه مدیریت در آموزش و پرورش در یک فرایند دور و تسلسل باطل مشمول تغییر با نگاه توسعه ایی نخواهد شد .
🔶این قاعده نامیمون انتخاب مدیران در آموزش و پرورش شهر های کوچک تر بسیار ملموس است به طوریکه ماحصل انتخاب مدیران سفارشی در کنار نظام متمرکز وزارت آموزش و پرورش ،برابر شده است با ؛ عقب ماندگی در تمام حوزه ها ،هدر رفتن منابع و تاخیر در روند توسعه ،ضمن آنکه این شیوه انتصاب مدیران باعث تقسیم بندی و قطب بندی فرهنگیان از بالا به پائین بر اساس میزان تعهد آنان به مدیران مافوق شده است
🔶در استان کردستان مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سقز،هم به علت دارا بودن جمعیت تحت پوشش (بیش از سی هزار نفر دانش آموز و حدود دوهزار و پانصد نفر فرهنگی) و هم به علت وضعیت فرهنگی و بافت جغرافیایی از اهمیت ویژه ایی برخوردار است بنابراین انتخاب مدیریت این آموزش و پرورش می باید براساس شایسته سالاری و ضوابط معین صورت می گرفت اما با پایان یافتن انتخابات مجلس یازدهم بدون در نظر گرفتن عملکرد مدیریتی ،تغییر در پست های مدیران منتصب به نماینده قبلی و انتخاب مدیران جدید اجتناب ناپذیر بود در این راستا به نظر می رسید مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان کردستان به عنوان متولی آموزش و پرورش در استان سه راه بیشتر پیش رو نداشت :
🔸- انتخاب به مانند سنوات گذشته ،فردی از بدنه آموزش و پرورش سقز ،اما با پیشنهاد نماینده مردم در مجلس یا وابسته به ستاد انتخاباتی ایشان
🔸- معرفی فردی بر اساس شایسته سالاری ،شخصیتی علمی و فرهنگی که با تسلط بر اوضاع در کوتاه مدت بتواند اعتماد عموم را جلب کند.
🔸- معرفی یکی از مدیران فعلی آموزش و پرورش در حوزه شهرستان های سقز یا بانه که تجربه و تخصص اش بر فعالیت های انتخاباتی اش بچربد
🔶اما با انتصاب رئیس جدید آموزش و پرورش شهرستان بانه آن هم با پیشنهاد مستقیم نماینده مردم در مجلس معادله انتخاب مدیریت آموزش و پرورش سقز به هم خورد چرا که با این انتصاب نماینده محترم سهم خود را ازمدیر کل گرفته و نه تنها قدرت حمایت از گزینه پیشنهادی خود را نداشت بلکه به نوعی حق نظارت بر نحوه انتخاب (که وظیفه اصلی نمایندگان است ) را نیز از خود سلب کرده بود .
🔶در مورد انتخاب فردی شایسته برای مدیریت شهرستان سقز باید ذکر کنیم ؛یکی از مهم ترین مشکلات آموزش و پرورش در کنار معیشت معلمان همین بحث شایسته سالاری درآموزش و پرورش است ،فقدان شایسته سالاری اجازه رشد به نیروهای خدوم ،توانمند و مدیر را نداده است تقریبا تمام پست های مدیریتی به ویژه در سطوح بالا بین افراد خاص توزیع و این افراد در صورت عدم موفقیت در یک پست، تنها به پست دیگر جابجا می شوند با این اوصاف می توان اذعان کرد تا زمانی که تغییرات مدیریتی در نظام فرسوده آموزش و پرورش بر این منوال دنبال شود . انتظار انتخاب مدیران بر اساس شایستگی ،در آموزش و پرورش استان کردستان انتظاری دور از دسترس می باشد.
🔶با این داده ها انتظار می رفت مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان کردستان شیوه سوم انتخاب را برگزیند یعنی با انتصاب فردی از بین فرهنگیان حوزه شهرستان های سقز و بانه که تجربه و تخصص کافی را برای این مهم را داشته باشد موضوع را مختو مه نماید اما در کمال ناباوری و در غیبت قدرت نظارتی نماینده مردم در مجلس با انتصاب گزینه ایی خارج از شهرستان های سقز و بانه تمام گزینه های دیگر از گردونه مدیریت این شهرستان خارج شدند .
🔶اگر چه ماراتن انتخاب مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سقز به دلیل نادیده گرفتن توانمندی های فرهنگیان این شهرستان با تلخ ترین شیوه به اتمام رسید و بازنده ی اصلی این ماراتن دیر یا زود مردم خواهند بود. اما ناگفته ها این است که اولا عرصه مدیریت و اجرا در آموزش و پرورش عرصه سیاست و جناح های سیاسی نیست که امروز گرایش اصلاح طلبی مبنای این انتصاب قرارگرفته است (بدون در نظر گرفتن توانمندی یا ناتوانی مدیریت جدید)
ثانیا مدیریت هنر است و نمی توان آن را با شاخص های عاطفی یا سطحی مثل خوش پوشی و خنده رویی یا حتی تعداد مقالاتISI ،مدرک و رتبه دانشگاهی و حتی سواد بالا سنجید ،اما چنانچه مبنای این انتصاب از سوی مدیر کل چنین شاخص هایی هم باشند به جرات می توان گفت فرهنگیان سقز غنی ترین افراد با چنین شاخص ها در کل استان هستند.
🔶جدا از اهمال کاری نماینده محترم مجلس که هیچ واکنشی به این انتصاب نداشتند و نادیده گرفتن توانمندی فرهنگیان شهرستان سقز از سوی مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان کردستان ،عملکرد فرهنگیان نیز در این انتصاب بی تاثیر نبود اگر چه در آموزش پرورش سقز با بیش از دوهزار پرسنل و همین تعداد سلیقه و انتظارات متفاوت ،معرفی فردی که بتواند رضایت همه این سلیقه ها و انتظارات را تامین کند کاری بسیار مشکل بود ولی در چند ماه گذشته هر گزینه ایی از شهرستان سقز یا حومه مطرح می شد بی رحمانه در برابرش جبهه می گرفتیم و نشان دادیم اختلافاتمان مدنی نیستند و هیچکدام دیگری را به رسمیت نمی شناسیم …
🔶نهایتا آنکه ضمن آرزوی موفقیت برای مدیریت جدید آموزش و پرورش سقز باید یاد آوری کنیم مهمترین آسیب مدیران بیگانه با بافت فرهنگی ،اجتماعی،جغرافیایی و… وقت کشی و اتلاف انرژی فراوان برای تسلط بر اوضاع ،رسیدن به ادبیات مشترک با خانواده جدید آموزش و پرورش ،همسو کردن افراد توانمند و خوش فکر با برنامه های طراحی شده ،تسلط بر سوابق افراد و کارکنان ،فراز و فرود طرح ها و برنامه های تحولی منطقه ،شناخت دقیق چالش ها و تنگناهاو اجزای درونی و… می باشد که امیدواریم این مدیریت جدید بتواند با ترمیم این آسیب ها ،مسیر درست مدیریت را تشخیص و دنبال نماید .
- وقتی مدرسه، نابرابری را تثبیت میکند . . ! - شهریور ۲۶, ۱۴۰۳
- پارک لاله سقز در معرض نابودی . . ! - شهریور ۱۲, ۱۴۰۳
- ۱۶۶ بار اهدای خون متوالی توسط فرد سقزی - مرداد ۲۸, ۱۴۰۳