رابطه بین مشروعيت و كارآمدي نظامهای سیاسی
دکتر سید هاشم هدایتی دکترای مدیریت استراتژیک
۱٫ زمانی که یک نظام سیاسی با چالشهای جدی انسجام در درون و نيز سازگاری در محیط و روابط خارجی مواجهه میشود، در مورد اينكه علت العلل اين چالش چيست، دو دیدگاه اساسی وجود دارد: اول؛ نگاه كساني كه مشروعيت را اصل تلقي كرده و براين باورند نارسايي هاي مشروعيتي در کل یا برخي از اركان نظام سیاسی، موجبات اين چالش را فراهم می آورد. دوم؛ نگاه كساني كه كارآمدي را مبنا قرار داده و چالشهای پیشروی نظام های سیاسی را ناشي از ناكارآمدي نظام در تامين انتظارات، خواستها و مطالبات مردم تلقي ميكنند. در مورد درستي يا نادرستي هر يك از اين دو ديدگاه سخن بسيار گفته شده است. بيترديد هر يك از اين نگاهها از منطق خاصي برخوردارند، اما نگاه جامع و سيستمي ما را به اين قناعت ميرساند كه هيچ يك از اين دو ديدگاه به تنهايي برای تحلیل علل چالشهای یک نظام سیاسی كافي نیستند. از منظر ديگر نيز اين چالش ها ميتوانند به دو عرصهي دموكراسي و بوروكراسي تقسيم بندي شوند. چرا كه در همه كشور هاي جهان با تفاوت هایی، غالبا مشروعيت در حوزه سياسي و در چارچوب مردم سالاري و دموكراسي مطرح شده و كارآمدي حكومت ها نيز در حوزه نظام اداري و بوروكراسي كشور قرار داده مي شود. صاحب نظران علوم سياسي و مديريتي نيز هر يك از نگاه خود به اين مقوله پرداخته اند. تاجايي كه حتي رابطه بين نظام سياسي و نظام اداري كشورها به يكي از بحث انگيزترين مباحث تئوريك مديريت دولتي تبديل شده است. از نظر اين صاحب نظران به نسبت توزيع قدرت در جامعه چهار وضعيت زير قابل شكل گيري است: • وضعيتي كه در آن رژيم سياسي دموكراتيك ، بوروكراسي را كنترل مي كند.
• و ضعيتي كه در آن بوروكراسي بر رژيم سياسي و دموكراتيك برتري دارد • وضعيتي كه بوروكراسي تحت سلطه رژيم سياسي آمرانه است • وضعيتي كه رژيم سياسي آمرانه قدرت را با بوروكراسي تقسيم مي كند .
۲٫ شايد نظريه چهار گزينه اي فوق را بتوان در دو حالت رژيم هاي دموكراتيك و مستبد روي يك طيف شناسايي کرد به نحوي كه در برخي از رژيم هاي دموكرات يا مستبد، بوروكراسي حاكم يا محكوم رژيم سياسي است. اين مقوله فارغ از ميزان مشروعيت و كارآمدي رژيم سياسي و نظام اداري، قابل بررسي است. آنچه شايد غير قابل انكار باشد اين واقعيت است كه در هر يك از حالتهاي فوق ممكن است. بوروكراسي، كارآمد يا ناكارآمد باشد، در حالي كه مشروعيت در رژيم هاي آمرانه و مستبد گرچه در ظاهر به تعبير ماكس وبر ممكن است در قالب هاي سنتي يا كاريزماتيك تحقق يابد اما هم خود او براين باور است كه امروز اعتقاد به قانونيت( لگاليتي) رايج ترين شكل مشروعيت است. بااين وصف از نظر او پذيرش اقتدار، تقريبا به طور ثابت به وسيله تركيبي از انگيزهها، از قبيل: نفع شخصي يا آميزهاي مركب از وفاداري به سنت و اعتقاد به قانونيت تعيين مي شود . نظريات جامعه شناسانه ماكس وبر را در علوم سياسي و علوم مديريتي مورد استناد قرار داده اند. از سوي ديگر در مورد مشروعيت، بزرگاني چون لاك، روسو و امثالهم به تفصيل سخن گفتهاند و غالبا چون قانون را نماينده اراده عمومي ميدانند – كه از آن به اراده ي اكثريت نام مي برند – قانون را منبع مشروعيت تلقي مي كنند كه گر چه ممكن است تمام اعضاء به آن راي نداده باشند اما چون مورد تاييد اكثريت است همه مكلف به اطاعت از آن هستند. نظريه پردازان نوانديش هم در چارچوب بحث هاي دموكراسي، قانون مداري را مهمترين ويژگي رژيم هاي مشروع پنداشته و لذا قانون منبعث از خواست اكثريت را مبناي مشروعيت در نظام تلقي مي كنند. ۳٫ در كشور ما نيز طيفي از طرفداران مشروعيت حكومت سياسي قابل شناسايي است كه در يك سوي آن طرفداران دموكراسي ناب (ويا به تعبير بعضي ها جمهوري ناب ) قرار دارد و در سوي ديگر طرفداران تشريفاتي دموكراسي كه راي مردم را براي زينت نظام سیاسی مي خواهند. در ميانه اين دو هم، ديدگاه هايي وجود دارد كه برخي بر راي مردم به عنوان منبع مشروعيت نظام تاكيد بيشتر دارند و برخي كمتر. اما نظريه قابل توجهي از سوي صاحب نظراني چون مرحوم دكتر حسین عظيمي مطرح شده است كه دموكراسي را نظامي تلقي مي كنند كه درگام نخست “مشروعيت علم” در امور واقع درحوزه علم راپذيرفته است. از نظرايشان در اين نظام، بر این نکته مهر تائید نهاده شده است درمواردي كه علم مي تواند تصميم بگيرد هيچكس درهيچ جا حق دخالت ندارد. مجلس كشور حق ندارد در تصميم هاي علمي دخالت كند و ساير ارگانها هم به همين گونه. دموكراسي ميپذيرد كه تصميم اساسي علمي با علما و مراجع ذيربط است.
Latest posts by نیشتمان قلم (see all)
- پارک لاله سقز در معرض نابودی . . ! - شهریور ۱۲, ۱۴۰۳
- ۱۶۶ بار اهدای خون متوالی توسط فرد سقزی - مرداد ۲۸, ۱۴۰۳
- دەرمانی دەردی نەتەوایەتی کورد کامەیە(بەشی یەکەم) - مرداد ۲۸, ۱۴۰۳