ساخت یا تخریب فضاهای آموزشی

ساخت یا تخریب فضاهای آموزشی

ساخت یا تخریب فضاهای آموزشی

ساخت یا تخریب فضاهای آموزشی

سعدی رستمی: حرکتهای خیرین در راستای نوسازی و احداث فضاهای آموزشی بعنوان بازوی کمکی و بیشتر اوقات اصلی آموزش و پرورش، سالهاست آغاز شده و هر روز بر شمار این بزرگواران افزوده می شود و جامعه همواره قدردان نیت و همت آنان بوده و هست.
اما چند نکته مطرح است کە نباید در کنار همت والای خیرین مدرسه ساز از آن غافل بود.
وضعیت بودجه‌ای آموزش و پرورش و آمار بالای مدارس تخریبی بگونه‌ای است که توانایی ساخت و نوسازی مدارس را ندارد و در کنار طرح‌های خود ، چشم امید به خیرین بسته است و این موضوع تبدیل به عاملی برای عدم رعایت اصول مدرسه سازی شده و در این زمینه سخت گیری‌ها و نظارت‌های لازم صورت نمی‌گیرد . این عدم توجه به اصول اساسی در ساخت مدارس باعث شده که مدارس بیشتر شبیه کانکس‌هایی با دیوارهای آجری باشد.

فضاهای آموزشی موجود و فرسوده که در اختیار خیرین قرار می گیرد از بهترین موقعیت های فضاهای شهری هستند و باید بر اساس آینده نگری وبا توجه به نیازهایی که در مدارس وجود دارد با یک نقشه اصولی و رعایت اصول مدرسه سازی که تمام جوانب را مدنظر قرار دهد ساخته شود. ساخت یا تخریب فضاهای آموزشی

در حالیکه می توان در یک شراکت عالی با استفاده از توان ،سرمایه و تجربه خیرین و تخصیص بودجه مناسب از طرف آموزش و پرورش، طرحهایی موفق بر اساس نیازهای آموزش و پرورش اجرا کرد اما در ساخت مدارس، فقط به احداث چهاردیواری بنام کلاس اکتفا شده است . با نگاهی به چند طرح در سطح شهرستان سقز این موضوع بیشتر آشکار می شود و عنصر آینده‌نگری در این مدارس ساخته شده مشاهده نمی گردد و فاقد فضاهایی نظیر آزمایشگاه ، کتابخانه، کارگاه ، سالن ورزشی و سالن اجتماعات هستند.

بعنوان نمونه در محل سابق مدرسه ۲۲ بهمن مدرسه‌ی ۱۰ کلاسه مهر ایران به همت خیرین در حال ساخت است. مکان این مدرسه جزو یکی از بهترین فضاهای آموزش و پرورش است با مساحت ۳۳۷۷متر که می توانست تبدیل به یک مدرسه با بهترین فضاهای استاندارد باشد. اما اکنون ۶۰۰ متر در وسط زمین بصورت یک طبقه در حال ساخت است و رهگذران در همان نگاه اول متوجه چند نکته اساسی می شوند:

 احداث در مرکز ملکی با این مساحت باعث از بین رفتن فضاهای مفید ملک می شود. ساخت یا تخریب فضاهای آموزشی

 ساختمان در یک طبقه احداث شده و پیش بینی ساخت طبقات بعدی انجام نشده است ، حتی راه پله‌ای برای دسترسی به پشت بام وجود ندارد.

 دیوار چینی غیر اصولی و همزمان نمای ساختمان کار می شود تا این ایراد پوشیده شود.

این موارد در یک نگاه گذرا قابل مشاهده است و با بررسی دقیق‌تر پروژه بطور حتم نکات دیگری هم قابل بررسی هست.
این ملک می توانست تبدیل به یک فضای آموزشی مدرن در چند طبقه با پارکینگ ، سالن ورزشی ، سالن اجتماعات، آزمایشگاه ، کتابخانه و… شود اما متاسفانه تنها تبدیل به چهار دیواریی برای آمارسازی های کاغذی آموزش و پرورش شد. سالهاست ساختمان نیمه کاره‌ی باشگاه ورزشی دبستان ترکمن تبدیل به نماد بی‌خیالی مسئولین شده و عزم و اراده‌ای برای پایان این بی‌تدبیری ها نیست. بارها این مهم توسط کارشناسان ، دلسوزان و فعالین صنفی مطرح شده که اگر دنبال کشوری آباد و موفق هستیم مسئولین ما باید آموزش و پرورش را در اولویت برنامه های خود قرار دهند .

همچنین ببینید

از ماست که برماست . .

از ماست که برماست . .

از ماست که برماست . . موضوع کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی در حساب یارانه ریزان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *