معلمان و تربیت دانش آموزان

معلمان و تربیت دانش آموزان

پاسخ به یک شُــبه..!

حیدر بایزیدی:فرهنگی شاغل در اداره آموزش و پرورش منطقه زیویه                                      (معلمان و تربیت دانش آموزان)

▪️در اینکه آموزش و پرورش رسمی کشور به طور همزمان از چندین بحران رنج می‌برد (بحران انگیزش، بحران مشارکت، بحران کارآمدی، افزایش نارضایتی در دانش آموزان، معلمان، والدین…) و این بحران‌ها ناشی از به حاشیه رفتن اهداف آموزش و پرورش در رقابت با سیاست و اقتصاد می‌باشد تردیدی وجود ندارد.
در واقع سیاست نوعی نظام آموزشی کنترل شده در قبال ایدئولوژی رسمی را پی‌گیری می‌کند و اقتصاد نیز از طریق کالایی کردن آموزش، به دنبال به حاشیه راندن پرورش و ایجاد ارزش افزوده بیشتر می باشد..!

▪️حال جای تعجب اینجاست در این آموزش و پرورش بحران زده، تصمیم گیرندگان و برنامه‌ریزان نظام آموزشی کشور، تصمیم گرفته‌اند ناکارآمدی آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان را صرفاّ به پای معلمان بنویسند تا جاییکه رئیس سابق نهضت سواد آموزی در اظهاراتی بیان داشتند ؛
معلمان در این چند سال در تربیت دانش آموزان موفق نبوده‌اند.”
چنین اظهاراتی اگر چه ممکن است نقش تربیتی معلمان را به چالش بکشد. اما برای برنامه ریزان نظام آموزشی چیزی جز فرار به جلو و شانه خالی کردن از مسئولیت نیست!!

برای مثال؛ نهضت سواد آموزی در راس نظام آموزشی، سالهاست که در سیاهه عملکردش
سوالهایی وجود دارد که هنوز پاسخی به آنها داده نشده است:

➖چرا با گذشت این همه سال از استمرار فعالیت سواد آموزی و بنا بر اعلام مکرر مسوولین ذیربط، قریب به نوزده میلیون بیسواد مطلق و کم سواد روی دست این کشور مانده است؟!
آیا میزان سواد والدین در تربیت دانش آموزان و نسل آینده تاثیری ندارد؟!
آیا بیسواد ماندن والدین علارغم گذشت چندین سال فعالیت نهضت و صرف هزینه‌های میلیاردی، نقصی برای مسئولان چندین ساله نهضت محسوب نمی شود؟!

➖بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را در جامعه لازم التعلیم، سه گروه جمعیتی؛” کودکان کار”، “بی سرپرست یا بد سرپرست ” و “کودکان معلول” تشکیل می‌دهند.
چرا با گذشت بیش از چهار دهه تجربه، قادر نبودید چنین معضلی را ریشه کن کنید؟ تا دائما با ارائه آماری تکراری در این حوزه، مصداق” دریغ از پارسال” نباشیم !؟

➖جناب مسول؛ که امروز، شما نحوه تربیت دانش‌آموزان توسط معلمان را ناموفق می‌خوانید آیا می‌دانید تداوم کار بیش از چهل سال سواد آموزی موجب شده است؛ تعادل و توازن نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سایه استخدام های اجباری و تحکمی آموزشیاران دچار از هم گسیختگی شود !!

➖علارغم ارج نهادن به تلاش جمع آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی، چرا آموزش و پرورش برای جذب و استخدام رسمی یا پیمانی این عزیزان به عنوان معلم باید دائما تحت فشار باشد؟
چقدر برای معلم شدن این عزیزان تلاش کردید که امروز انتظار تربیت درست از آنها را دارید!؟
آیا خبر دارید چه تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها در زمینه جذب این نیروها شده است؟
لطفا بیاندیشید! و تمام گناه عدم موفقیت در تربیت دانش آموزان را به پای معلمان نیندازید
بیاندیشید! که شما هم به عنوان کارگزار نظام آموزشی، مسئول تباهی تربیت چند نسل از دانش آموزان این مملکت در سایه استخدام های ناصحیح تان هستید؟

➖آیا می‌دانید کارهای تربیتی نیاز به بودجه و اعتبار دارد؟! لطفا در یک برنامه تلویزیونی میزان سرانه و اعتبارات آموزش و پرورش را تشریح کنید حتما اذعان خواهید کرد که فقط اعتبار حداقل سیصد میلیاردی نهضت در ستاد تقریبا با اعتبار منظور شده برای سرانه بیش از یکصد هزار مدرسه برابری می‌کند!

▪️آیا پذیرفته‌اید که حل مشکلات تربیتی جز با استفاده از ابزارهای تربیتی و استعانت از روش‌های علمی و نظرات صاحبان اندیشه‌ها‌ی مستقل در زمینه‌های تربیتی‌، امکان پذیر نمی‌باشد؟! یا هنوز بر روشهای منسوخ تربیتی و تلویزیونی تاکید دارید؟!
از نهضت سوادآموزی که بگذریم؛ تربیت دینی و فعالیت‌های ستاد اقامه نمازمان هم (که جنابعالی در حال حاضر مسئولیت آن را به عهده دارید) در این سال ها  چنگی به دل نمی‌زند!
در طی این  چند ساله که شما مسئول مبلغ و معلم دینی در جامعه بودید، غافل از اینکه  پرورش نیروی عقل و فکر زیر بنای تمام  مباحث تربیتی می‌باشد، بیشترین تاکید آموزش‌های دینداری شما روی جنبه‌های احساسی و عاطفی تربیت متمرکز شده است.  بنابراین در آموزش وپرورش هم، به تبع عملکرد مبلغان تربیتی جامعه، رویکرد حاکم بر برنامه‌های پرورشی مدارس مبتنی بر ظاهر احکام و مناسک بوده و باید به عرض برسانیم روند نگاه گزینشی به برنامه تربیتی در آموزش و پرورش هنوز ادامه دارد. و برنامه‌های تربیتی(که جنابعالی هم عضوی از برنامه ریزان حوزه تربیتی هستید) ظواهر تربیت را نشانه گرفته‌اند و آنچه از مبانی تربیت به بچه‌ها آموخته می‌شود، هیچوقت تأمل و تفکر بچه‌ها را تحریک نمی‌کند و نتیجه آنکه:

▪️تربیت در تمام ابعاد، بدون تأمل، پرسشگری، فکرکردن و آزادی، عمق و ارزشی ندارد. اما ذهی خیال باطل که شما آوار عدم تربیت صحیح دانش آموزان را فقط با تخریب معلمان توجیه می کنید!
به نظر می‌رسد در این شرایط اظهارات دست اندرکارانی که تنها تصمیم گیرنده درون اتاق جلسات هستند و بدون حضور در کف مدارس از پیامدهای اجتماعی و تربیتی برنامه‌هایشان، بی‌خبر ند، بیشتر جنبه احساسی و هیجانی دارد، زمان آن فرا رسیده که آموزش و پرورش کشور، در مسیری که برایش تعریف کرده‌اند بازنگری کند و به جای تحمیل خروارها خروار مفاهیم کهنه و بعضا بی فایده، بخشی از نیرویش را صرف آموزش مسایلی نماید که نیاز امروز و آینده‌ی زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان می‌باشد.

▪️به مسوولان آموزش و پرورش هم توصيه مي‌شود مسئولیت انحرافات گذشته خود را بپذیرند، سر خود را از زير برف توهم خارج كنند و به نزدیکترین مدارس محل زندگی خود مراجعه کنند، پاي درد دل و مشكلات مديران، معلمان، دانش‌آموزان و والدين بنشينند تا متوجه عمق بحران‌هاي مدرسه، ابعاد مسائل مدرسه، پيچيدگي و گستردگي‌هاي آن شوند اینکه در شرایط حاضر بخواهید به خاطر عدم دفاع منطقی از عملکرد تربیتی خود پشت اشخاص یا گروههای شریف جامعه پنهان شوید و عملکرد آنها را وارونه جلوه دهید، چیزی جز مغالطه و فرافکنی محسوب نمی شود.

همچنین ببینید

نارضایتی بیماران حاد و بدحال از نبود تجهیزات و امکانات پزشکی بیمارستان شفا

نارضایتی بیماران حاد و بدحال از نبود تجهیزات و امکانات پزشکی بیمارستان شفا

نارضایتی بیماران حاد و بدحال از نبود تجهیزات و امکانات پزشکی بیمارستان شفا ▪️یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *