نتایج پایشهای هواپیمای “فلایت چک” را روی فرودگاه سقز، مستند و اطلاعرسانی کنید
فلایت چک هواپیمای آزمایشی سطح ایمنی فرودگاهها است که امروز برای چک کردن سطح امنیت و کیفیت فرودگاه ناتمام سقز روی باند آن تیکآف کرد و هرچند انتظار میرود در نتایج کاوشهای این هواپیما در خصوص ایمنی باند و تجهیزات فرودگاه سقز بر اساس سوابق گذشته در شفاف سازیها توسط دولتمردان، دست برده شود اما باید نتایج مستند “چک لیست” این پایش تحویل رسانههای مستقل داده شود. نتایج پایشهای هواپیمای “فلایت چک” را روی فرودگاه سقز، مستند و اطلاعرسانی کنید
جالب اینجاست که حتی این هواپیما هم جزئی از پروندههای فساد در سیستم قضایی ایران است.
اما سال ۹۲ پس از سقوط تنها فلایت چک در جزیره کیش، شرکت فرودگاههای ایران چند سالی را از داشتن این هواپیما محروم و از هواپیماهای اجارهای برای چک کردن دورهای سطح ایمنی و کیفیت فرودگاهها در کشور استفاده میکرد.
پرونده اتهام فساد خرید هواپیمای فلایت چک به ارزش ۸ میلیون یورو که شرکت انگلیسی شاکی آن میباشد در سال ۹۷ مفتوح گردید.
موضوع شکایت از شرکت فرودگاهها، خرید هواپیمای فلایت چک از سوی این شرکت با واسطهگری شرکت آلمانی «ای رو دیتا» بوده که رقم پیشنهادی ایرودیتا ۱۱ میلیون یورو بود.
شرکت اف سی اس ال (FCSL) که یک شرکت انگلیسی است، که در شکایت خود از شرکت فرودگاهها به سازمان بازرسی کل کشور آورده بود: این شرکت مدتی قبل در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد که میتواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA۶۲ (آکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاهها را به قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو تأمین کند؛ حال آنکه شرکت فرودگاهها این هواپیما را در نهایت با واسطهگری یک شرکت آلمانی به نام «ای رو دیتا» به مبلغ ۱۱ میلیون یورو میخرد که نتیجه این اقدام هدر رفت ۸ میلیون یورو از منابع ارزی ایران شد.
ایران پس از سفارش دومین فلایت چک به ارزش ۹/۹ میلیون دلار از آلمان، با عدم همکاری این کشور برای تحویل به دلیل تحریم بودن ایران، روبرو شد و اکنون با یک دستگاه از این نوع هواپیمای آزمایشگر تمامی فرودگاههای سطح کشور را پایش مینماید.
- تاکسیهای اینترنتی،ناجیان حمل و نقل درون و برون شهری - اسفند ۲۵, ۱۴۰۲
- گاو شیرده، گوسفندان شیربرنجده . . . - اسفند ۱۲, ۱۴۰۲
- حجاببانها، درد یا درمان؟!چرا کسی آنها را گردن نمیگیرد - آذر ۷, ۱۴۰۲