پر کردن باک ۶۰ لیتری، افتخاری دیگر در روزهای سخت
عادت کردهایم یا شاید عادتمان دادهاند، تا تقی به توقی میخورد و حرفی از گرانی میشود، آب دستمان هست زمین میگذاریم و میدویم که نفر اول صف باشیم، خب که چی ؟! فرض کنید برای یک سال هم ذخیره گرفتیم، بعد از آن چی؟
بهتر نیست در زمان رخ دادن چنین اتفاقاتی، چند ساعت یا حتی چند روز دندان روی جگر بگذاریم و منتظر باشیم تا ببینیم اساس این واقعه چیست.
بی گمان هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست و با هدفمندی خاصی از طرف فرصت طلبها برنامه خورده است.
اما چند ساعت یا چند روز صبر کردن و هجوم نیاوردن برای رسیدن به صفهای اول باعث میشود ذهن در آرامش به تکاپو و طرح پرسش بپردازد و چرایی و چگونگیها کمکم خود را نشان میدهند.
قضیه بنزین چند روز اخیر بیشتر از ترسی که از گران شدن بنزین برای مردم ایجاد کند، پشت خود لامپهایی را روشن و خاموش میکرد که نگاههای پویا را به سمت خود میکشاند.
طرحی که هکرها صرفا توانسته بودند روی سامانه کارتهای سهمیه ماهانه یا هوشمند، اجرا کنند، بنزین ۳۰۰۰ی وجود دارد اما بنزین یارانهای از دسترس خارج و دچار اختلال شده است، خب هدف هکر که لطمه زدن و خرابکاری است، چرا نباید بنزین ۳۰۰۰ تومانی را ۱۰۰۰ تومان کند یا کارتهای یارانهای را از ۶۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر افزایش دهد؟!
مثلا ادعای لطمه زدن به زیر ساختهای بنزین دولتی را دارد، اما به زیرساختهای جیب مردم لطمه میزند و بنزین یارانهای ۶۰ لیتری زپرتی را هم که خوراک سه روز داخل شهر است، از مدار خارج میکند.
کسی نیست بگوید؛ هکر خان! به راستی لطمه خوبی، اول به جیب مردم بیچاره، و دوم به زمانی که ساعتها در صفهای بلند سپری شد زدید.
به قول بنده خدایی؛ این همه دویدیم هنوز اینجاییم، برای چند دقیقه بایستیم و این مطلب را از مریم رضایی با عنوان ” نه های تارخی به گرانی” حتما مطالعه کنیم که شاید به این نکته پی ببریم که خود ما هم عامل گرانی هستیم و میتوانیم با حرکتهای ساده جمعی حقوق خود را مطالبه کنیم.
مریم رضایی در عنوانی با مضمون؛
“نه های تاریخی به گرانی” مینویسد.
از قدیمیترین نمونههای این اقدام، تحریم خرید شکر تولید شده توسط بردگان در انگلستان بود. در سال ۱۹۷۱، بعد از اینکه پارلمان انگلستان با لغو برده داری در این کشور مخالفت کرد، هزاران نسخه چاپی منتشر شد که مردم را به عدم خرید این شکرها تشویق میکرد. در آن سال، فروش شکر بین یک سوم تا نصف کاهش یافت. در مقابل، فروش شکر هند که مهر بردهداری بر آن نخورده بود، ظرف دو سال ۱۰ برابر افزایش یافت. پر کردن باک ۶۰ لیتری، افتخاری دیگر در روزهای سخت
تحریم خرید بنزین در آمریکا – ۱۹۹۷
در آوریل ۱۹۹۷، در پی افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا، مردم با شعار «بنزین نخرید» دست به تحریم یک روزه بنزین در این کشور زدند و به این شکل اعتراضات خود را به افزایش قیمت بنزین در سطح ملی نشان دادند. پس از این اقدام، قیمت بنزین یک شبه به میزان هر گالن ۳۰ سنت، کاهش یافت.
در اقدامی مشابه در مه ۲۰۱۲ کمپینهایی در شبکههای اجتماعی تشکیل شد که با استناد به اتفاق سال ۱۹۹۷ از مردم خواستند در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در آمریکا و کانادا، خرید بنزین را یک روز تحریم کنند. اما با توجه به تحلیل کارشناسان مبنی بر بیتاثیر بودن این نوع تحریم ها در شرایط امروز، از آن استقبال نشد.
اعتراض به پایین بودن قیمت شیر در آلمان – ۲۰۰۸
دامداران آلمانی در اعتراض به پایین بودن قیمت تمام شده شیری که از آنها خریداری میشد، عرضه شیر به کارخانههای لبنیات را متوقف کردند و در اقدامی نمادین شیرهای تولیدی خود را روی زمین خالی کردند. در آن زمان، روموالد شابر، رییس انجمن دامداران آلمان، که این عملیات اعتراضی را آغاز کرده بود، اعلام کرد که دامداران ایتالیایی در حمایت از اقدام آنان، قول دادهاند که عرضه شیر خود را به کارخانههای آلمانی متوقف کنند. او همچنین از اعلام همبستگی دامداران بلژیکی برای عدم عرضه شیر به آلمان خبر داد، چراکه انجمن دامداران آلمان از همتایان خود در خارج از آلمان درخواست کرده بود کمبود شیر را جبران نکنند.
دامداران آلمانی خواستار افزایش قیمت تمام شده هر لیتر شیر، به ۴۰ سنت شده بودند. در نهایت، مدیر یک شرکت بازرگانی مستقل مواد لبنی در آلمان، اعلام کرد که اعتراضات نتیجهبخش بوده و از زمان آغاز تحریم عرضه شیر به کارخانهها، قیمت تمامشده شیر از ۲۸ سنت به بیش از ۴۰ سنت افزایش یافته است.
انجمن دامداران آلمان که اظهار امیدواری کرده بود تحریم شیر بتواند این روند افزایش قیمت را ثابت نگه دارد، اعلام کرد: اقدام آنان عرضه شیر را به کارخانههای شیر پاستوریزه و کارخانههای پنیرسازی به میزان ۷۰ درصد کاهش داده بود. پر کردن باک ۶۰ لیتری، افتخاری دیگر در روزهای سخت
تحریم خرید گوشت قرمز در مصر – ۲۰۱۰
در آوریل ۲۰۱۰، بیش از ۱۲۰۰ فروشگاه مواد غذایی، رستوران و هتل در مصر، با مدیریت «اتاق استقرار توریست مصر» (ECTE)، خرید گوشت قرمز را تحریم کردند تا اعتراض خود را به افزایش ناگهانی قیمت گوشت نشان دهند. قیمت گوشت تولید داخلی مصر ظرف یک ماه دو برابر شده بود و مقامات محلی این کشور سعی میکردند عوامل متعددی را برای این گرانی عنوان کنند. برخی قصابیهای غیردولتی را عامل گرانی میدانستند و برخی دیگر اظهار میکردند که این گرانیها ناشی از تجارت دام است.
در نهایت، الکردانی، رییس ECTE، اعلام کرد که اقدام به تحریم خرید گوشت تا ۹۵ درصد تاثیرگذار بوده و در برخی مناطق، قیمت گوشت که به هر کیلو ۷۵ پوند مصر افزایش یافته بود، به ۴۵ پوند کاهش یافت. الکردانی در این زمینه اعلام کرده بود: «رستورانها روزانه حدود ۵۰۰ تن گوشت خریداری میکنند. وقتی آنها تصمیم بگیرند گوشت نخرند، عرضهکنندگان گوشت با دو گزینه روبهرو هستند: یا عرضه مازاد را خودشان بخورند یا قیمت گوشت را پایین بیاورند. چون گوشت کالایی است که نمیتوان آن را به مدت طولانی نگهداری کرد.»
فشار علیه شرکت نستله – ۲۰۱۰
پس از ۸ هفته فشار علیه شرکت نستله از سوی گروه محیط زیستی گرینپیس و برگزاری جلسات با مسوولان این شرکت، نستله در نهایت تسلیم شد و توافق کرد سیاست جنگلزدایی خود را برای تولید روغن خرما متوقف کند. در طول این مدت، نزدیک به ۵/۱ میلیون نفر تبلیغات منفی گروه گرینپیس برای تحریم خرید کیت کت، محصول معروف نستله را مشاهده کرده بودند، بیش از ۲۰۰ هزار ایمیل در این رابطه رد و بدل شده بود و فعالان محیط زیست تظاهرات گستردهای را مقابل دفاتر شرکت نستله در سراسر جهان ترتیب داده بودند. گرینپیس در نهایت اعلام کرد: «انتظار نداشتیم نستله به این زودی تسلیم شود و با این سیاست کنار بیاید.» پر کردن باک ۶۰ لیتری، افتخاری دیگر در روزهای سخت
تحریم مواد لبنی در عربستان – ۲۰۱۱
افزایش قیمت مواد غذایی در عربستان در آستانه ماه رمضان، موجب شد مردم این کشور خرید کالاهایی را که مصرف و در نتیجه قیمت آنها در ماه رمضان افزایش مییابد، در طول این ماه تحریم کنند.
مردم عربستان با تشکیل یک کمپین الکترونیکی در شبکههای اجتماعی، بهویژه خرید محصولات شرکت المراعی را که بزرگترین شرکت لبنیاتی در عربستان است، متوقف کردند. این شرکت قیمت محصولات خود را یک شبه افزایش قابل توجهی داده بود که عدم خرید این محصولات از طرف مردم، موجب شد ضررهای زیادی متوجه آن شود و قیمت لبنیات به شدت کم شود.در نتیجه این اقدام، وزارت بازرگانی عربستان بیانیهای صادر کرد و در آن، هرگونه افزایش قیمت شیر و لبنیات را ممنوع اعلام کرد. در این بیانیه ذکر شده بود که در صورت نقض این قانون، جریمههای سنگینی صادر خواهد شد.
- تاکسیهای اینترنتی،ناجیان حمل و نقل درون و برون شهری - اسفند ۲۵, ۱۴۰۲
- گاو شیرده، گوسفندان شیربرنجده . . . - اسفند ۱۲, ۱۴۰۲
- حجاببانها، درد یا درمان؟!چرا کسی آنها را گردن نمیگیرد - آذر ۷, ۱۴۰۲